بازدیدکنندگان گرامی؛ لطفا قبل از ثبت نام در باشگاه مشتریان و خرید محصولات شرکت اکباتان به موارد ذکر شده حتما توجه فرمائید. مشاهده...
آشنایی با فرش دستبافت گونه، ترکیبی از فرش دستبافت و ماشینی
فرش ماشینی نمونه ای از فرش دستبافت است که در مقیاس بزرگتری توسط ماشین آلات صنعتی بافت و تولید می شود.

فرش ماشینی نمونه ای از فرش دستبافت است که در مقیاس بزرگتری توسط ماشین آلات صنعتی بافت و تولید می شود. با توجه به اهمیت و نقش فرش در بین ایرانیان و همچنین علاقه به فرش دستبافت و ظرافت طرح و نقش، تولید کنندگان فرش ماشینی، به تولید و بافت فرش دستبافت گونه روی آورده اند. هرچند فرش دستبافت همیشه جایگاه ارزشمند خود را داشته و نمی توان ادعا کرد که فرش ماشینی می تواند جایگزین ان شود.  

فرش دستبافت، محصول بینظیری است که سمبل فرهنگ و هنر اصیل ایرانی می باشد و از آنجا که ایرانیان به زیبایی و ظرافت فرش اهمیت می دهند، به این فکر افتادند تا مشخصات ظاهری فرش دستبافت را در فرش ماشینی اعمال کنند. تولیدکنندگان فرش ماشینی به دنبال محصولی بودند که به ظرافت و زیبایی فرش دستبافت باشد ولی از نظر قیمت پایینتر باشد و با سرعت بیشتر تولید شود، بدین ترتیب، شانه و تراکم فرش را بالا بردند. شانه و تراکم به تعداد گره های موجود در فرش بستگی دارد؛ هرچه تعداد گره ها یا ریشه ها بالاتر رود، شانه و تراکم فرش بیشتر می شود و فرش ریزبافت تر و ظریف تر و دستبافت گونه تر می شود.

 


خصوصیات فرش دستبافت گونه

فرش‌ها دارای 2 خصوصیت مهم هستند: شانه و تراکم، که هر یک از این دو، مفهوم خاص و مهمی در فرش دارد. شانه فرش که تعیین کننده ظرافت و نوع بافت (ریز بافت یا درشت بافت) فرش می باشد، عبارتست از، گره ها یا ریشه های فرش در هر متر عرضی. در سوی دیگر، تراکم فرش که تعیین کننده استحکام و فشردگی فرش است، به مفهوم گره ها یا ریشه های فرش در هر متر طولی می باشد. بدین ترتیب هر چه تراکم یک فرش بیشتر باشد، فشردگی و سنگینی آن هم بیشتر است و در عوض هر چه شانه بیشتر باشد طرح و نقشهای فرش بیشتر است و اصطلاحاً ریزبافت‌تر است. فرشهای دستبافت گونه، فرشهای 700 شانه و بالاتر هستند و اینگونه فرشها به دلیل ریز بافت بودن و تراکم بالا، از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به فرشهای دستباف دارند.

 

 

در فرشهای دستبافت، نخ پرز یا خاب، دور چله یا تار، گره محکمی میخورد و اگر از پشت فرش نگاهی به آن انداخته شود، پرز یا خاب دیده می شود. در فرشهای ماشینی دستبافت گونه نیز اگر از پشت به آنها نگاه شود نخها حالتی مانند فرش دستبافت و به شکل حرف انگلیسی U دارند. چنانچه به پشت فرشهای دستبافت گونه توجه شود، شباهت بافت آنها با فرشهای دستبافت کاملاً مشخص است.

شرکت فرش اکباتان (نامی به قدمت فرش ماشینی) با بهره گیری از تجهیزات مدرن و مواد اولیه درجه یک، بر اساس استانداردهای داخلی و بین المللی، انواع فرش را تولید می کند که همگی دستبافت گونه بوده و دارای طرحها و نقشهای متنوعی می باشند.


تاریخ ثبت : 1399/09/12
    
 
  نام و نام خانوادگی : *
آدرس ایمیل یا شماره تماس : *
  دیدگاه : *