بازدیدکنندگان گرامی؛ لطفا قبل از ثبت نام در باشگاه مشتریان و خرید محصولات شرکت اکباتان به موارد ذکر شده حتما توجه فرمائید. مشاهده...
راهکارهای رفع بوی نم فرش و مراقبت صحیح از فرش
گاهی اوقات به دلایل مختلفی ممکن است مایعات بر روی فرش ریخته شود و فرش نمدار شود. در این حالت ممکن است بوی نامطبوعی ایجاد کند که برای افراد خانواده ناخوشایند است و همچنین قسمتی از فرش که نمدار شده است، محل تجمع قارچ و آلودگی می شود. در این مقاله سعی شده است تا راه حل های اثرگذاری برای رفع بوی نم فرش ارائه شود.

 

علل نمدار شدن فرش

ساختار فرش بدین گونه است که از چندین لایه مختلفی تشکیل شده است و نفوذ مایعات مختلف به درون این بافت و لایه ها موجب تجمع میکروبها و آلودگیها می گردد و چنانچه این نم و رطوبت سریعا خشک نشود به مرور بوی نامطبوعی ایجاد می کنند. دلایل مختلفی از جمله آب و هوای رطوبتی، نفوذ نم و رطوبت از کف ساختمان به داخل فرش و ریختن انواع مایعات بر روی فرش، موجب می شود تا فرش نمدار شود.

لازم به ذکر است که بایستی سریعا محلی که نم و رطوبت به آن نفوذ پیدا کرده است خشک شود تا بافت فرش آسیب نبیند. چنانچه نم و رطوبت به مدت طولاتی در فرش باقی بماند، علاوه بر آنکه بوی نامطبوعی ایجاد می کند، موجب پوسیدگی، پارگی و آسیب به فرش می گردد که این جزو مواردی است که گارانتی به آن تعلق نمی گیرد و موجب خسارات مالی فراوانی می گردد.

راه های رفع رطوبت و بوی نم فرش

چنانچه نم و رطوبت به فرش نفوذ پیدا کرد، اولین و مهمترین قدمی که باید برداشت، این است که رطوبت و نم فرش را با وسایلی همچون سشوار خشک کرد و یا فرش را زیر نور آفتاب قرار داد تا به طور کامل خشک شود. از دیگر راه های خشک کردن فرش این است که فرش در محلی مناسب و در فضای آزاد و روی سطح صاف پهن گردد تا جریان هوای ازاد موجب شود که فرش خشک گردد و یا پنجره اتاق را باز بگذارید تا هوا در گردش باشد.

با نفوذ نم و رطوبت و یا ریختن مایعات مختلف بر روی فرش، قارچ و کپک شروع به رشد می کند و با فعالیت و رشد قارچ و کپک در بافت فرش، بوی نامطبوعی از خود انتشار می دهند که آزاردهنده است. به چند روش آسان و کاربردی می توان این بوی نامطبوع را از بین برد، به منظور آشنایی با این روشها با شرکت فرش اکباتان (نامی به قدمت فرش ماشینی) همراه باشید.

1. جوش شیرین کاربردهای فراوانی دارد که یکی از آنها، رفع بوی نم و رطوبت است. روش کار بدین ترتیب است که مقداری جوش شیرین بر روی محلی که خیس و یا نمدار شده است بریزید و چند ساعت صبر کنید تا جوش شیرین اثر خود را بگذارد (پیشنهاد می گردد به منظور اثرگذاری بهتر، جوش شیرین بر روی قسمت نمدار 24 ساعت باقی بماند). سپس می توانید با استفاده از جارو برقی جوش شیرین را از روی فرش جمع آوری کنید و اینکار را به آرامی انجام دهید تا زمانیکه جوش شیرین به طور کامل جمع آوری شود.

 

2. همانطور که گفته شد، تجمع و رشد قارچها در محلی که نمدار شده است، موجب انتشار بوی نامطبوع و آزار دهنده می شود که نیاز است تا این قارچها از بین بروند. یکی از موادی که از بین برنده قارچ ها می باشد و به بافت فرش نیز آسیب نمی زند، لیمو ترش است. بدین منظور لیمو ترش را برش زده و تکه های لیمو ترش را بر روی قسمت نمدار فرش قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید تا لیمو ترش اثر خود را بگذارد. سپس لیمو ترشها را از روی فرش بردارید و سپس جارو بکشید. همچنین می توانید محلولی از لیمو ترش و اب ولرم را بروی قسمت نمدار اسپری کنید و بگذارید تا کاملا خشک گردد. اینکار را چندین مرحله میتوانید انجام دهید و سپس جارو برقی بکشید.

 

 

3. سرکه سفید نیز یکی دیگر از مواد موثری است که می تواند برای رفع بوی نم فرش و از بین بردن قارچ رشد یافته در محل نمدار فرش، بکار رود. برای اینکار کمی سرکه سفید را با آب ولرم و کمی شامپو فرش مخلوط کنید. مقدار کمی از این محلول را بر روی قسمتی که نمدار است اسپری کنید. حدودا 30 دقیقه صبر کنید تا محلول اثر خود را بگذارد و خشک شود و سپس جاروبرقی بکشید. چنانچه بوی نم برطرف نشد، چندین بار اینکار را انجام دهید.

 

 

در آخر می توان خاطر نشان کرد، چنانچه بدلیل نمدار بودن طولانی مدت فرش، روشهای ذکر شده به طور کامل بوی نم فرش را برطرف نکرد، به شستن فرشها توسط قالیشوئیهای معتبر اقدام نمائید.

تاریخ ثبت : 1399/09/15
    
 
  نام و نام خانوادگی : *
آدرس ایمیل یا شماره تماس : *
  دیدگاه : *