بازدیدکنندگان گرامی؛ لطفا قبل از ثبت نام در باشگاه مشتریان و خرید محصولات شرکت اکباتان به موارد ذکر شده حتما توجه فرمائید. مشاهده...
مراحل سه گانه تولید فرش، ریسندگی و مرحله نخست
همانند بسیاری از محصولات نساجی، فرش ماشینی از کنار هم قرار گرفتن انواع مختلف نخ تشکیل شده است و تهیه و آماده سازی نخ ها، طی فرایندی با نام ریسندگی صورت می گیرد. در واحد ریسندگی، الیاف به عنوان مواد اولیه، طی مراحل مختلف و توسط دستگاه های ریسندگی، تبدیل به نخ می شود.

به طور کلی تولید فرش ماشینی از 3 مرحله مختلف شامل، ریسندگی، بافندگی و تکمیل فرش تشکیل شده است که در مرحله ریسندگی آماده سازی و تهیه مواد اولیه فرش ماشینی صورت می گیرد و در مرحله بافندگی و تکمیل، آماده سازی و بافت فرش جهت عرضه به بازار صورت می گیرد. 

به منظور آشنایی با مرحله ریسندگی، در این مقاله توضیح مختصری از ریسندگی فرش ارائه می شود تا خواننده مقاله، تصویر و دید کلی از مراحل تولید فرش داشه باشد. اولین گام برای تولید فرش ماشینی، آماده سازی و تدارک نخ فرش می باشد و در کلیه صنایع مرتبط با نساجی، تولید نخ از الیاف طبیعی و یا مصنوعی، انجام می شود. در حقیقت نخ، از کنار هم قرار گرفتن چندین الیاف نازک و باریک تشکیل می شود که اینکار در مرحله ریسندگی و توسط ماشین آلات مختلف صورت می گیرد. به طور کلی 3 نوع نخ در تولید و بافت یک فرش ماشینی بکار می رود که شامل نخ تار، نخ پود و نخ خاب می باشد. بیشترین حجم و وزن یک فرش ماشینی را نخ خاب تشکیل می دهد و پس از آن نخ پود و نخ تار قرار دارند. هر یک از این نخ ها توسط دستگاهها و تجهیزات مختلفی در واحد ریسندگی تولید می شوند که در نهایت برای تولید فرش، به بخش بافندگی فرش ارسال می گردد.

در مرحله ریسندگی نخ، عملیات زیادی را بر روی الیاف انجام می دهند و آن را به مرحله نخ تابی می رسانند. انجام هر کدام از این مراحل نیاز به دستگاه ها و ماشین آلات خاص خود را دارد. برای نوع ریسندگی که استفاده می شود الیاف باید مشخصه خاص خود را داشته باشد به همین دلیل باید به طول الیاف، قطر الیاف و مقدار پیچ و تاب یا موج الیاف توجه کرد. چند نوع ریسندگی در صنعت نساجی معروف و پر کاربرد هستند شامل: ریسندگی پنبه ای، ریسندگی فاستونی و ریسندگی نیمه فاستونی

ریسندگی پنبه ایی

این نوع ریسندگی مربوط به ریسیدن الیاف مصنوعی است که همراه با پنبه و یا بصورت خالص ریسیده می شوند. در ریسندگی پنبه ای اندکی بر فر و موج الیاف افزوده شده و در اندازه های مشخص شده بریده می شود.

ریسندگی فاستونی

ابتدایی ترین ماشین های ریسندگی طوری طراحی شده است که مخصوص ریسیدن الیاف پشمی باشند اما رفته رفته تغییرات و تحولات اساسی در ماشین آلات ایجاد شد . مانند ریسندگی پنبه ای، ریسیدن الیاف مصنوعی به همراه پشم، در گروه ریسندگی فاستونی جای می گیرد. الیافی که شباهت بسیاری به پشم دارند، توسط ریسندگی فاستونی قابلیت ریسیده شدن دارند

ریسندگی نیمه فاستونی

نخ هایی به روش نیمه فاستونی ریسده می شوند که نرم تر و لطیف تر حس شوند. در واقع نخ های بکار رفته در این نوع قابلیت بیشتری برای چندلا شدن دارند چون فر کم تری گرفته اند و زودتر باز می شوند و از طرفی زبری زیادی برای در هم تنیده شدن نخواهند داشت.

نخ ها پس از ریسیده شدن، بر اساس درجه بندی کیفیت نخ، به بخش رنگرزی ارسال می شود تا نخها با رنگهای مختلف و با کیفیت های مختلف تولید شود. در طی سالیان اخیر، بخشی به عنوان بخش هیت ست کردن نخ به بخش ریسندگی اضافه شده است که کیفیت نخ را افزایش می دهد. فرایند هیت ست کردن را می توان روی انواع الیاف شامل اکریلیک، پلی استر، پلی پروپیلن بکار برد که در میان انواع نخها، نخ آکریلیک هیت ست، بالاترین کیفیت را دارا می باشد. بخشی از فرایند هیت ست کردن، شامل دادن بخار آب به نخ است که منجر به افزایش مقاومت و استحکام نخ، کاهش پرزدهی نخ (نخ اکریلیک)، افزایش قابلیت رنگ پذیری و نیز یکدستی و نرمی نخ، می گردد. نخ اکریلیک که هنگام ریسندگی هیت ست می شود، بافت درونی آن توسط حرارت و بخار تثبیت می شود، از این رو دارای پرز کمتر، استحکام بیشتر و کیفیت بهتری می باشد.

تاریخ ثبت : 1399/11/05
    
 
  نام و نام خانوادگی : *
آدرس ایمیل یا شماره تماس : *
  دیدگاه : *