بازدیدکنندگان گرامی؛ لطفا قبل از ثبت نام در باشگاه مشتریان و خرید محصولات شرکت اکباتان به موارد ذکر شده حتما توجه فرمائید. مشاهده...
هر آنچه در مورد فرش های کلاسیک باید بدانید!
فرش کلاسیک از جمله فرش های پر طرفدار است که هیچ وقت از مد حذف نشده و برای هر نوع دکوراسیونی قابل استفاده است. این نوع فرش ها از لحاظ تعداد شانه و تراکم، الیاف، ابعاد و قیمت انواع گوناگونی دارند اما با این وجود ویژگی های یکسانی نیز در آن ها پیدا می کنید.

 هر آنچه در مورد فرش های کلاسیک باید بدانید

فرش کلاسیک چیست؟

کلاسیک واژه ای است درخور و ارائه شده برای فرش هایی قدیمی که به تازگی نام کلاسیک به خود گرفته اند . در ادبیات فارسی معنای لغوی کلاسیک درجه یک ، عالی و مرغوب لحاظ شده است . واژه کلاسیک از زبان لاتین وارد زبان فارسی شده است و ریشه آن از کلاسیوس که به معنای درجه اول است ، گرفته شده است . حتما برایتان سوال است که واژه کلاسیک در فرش و قالی به چه جنبه ای اشاره دارد ؟

در زمینه فرش و قالی استفاده از واژه کلاسیک جهت نشان دادن تفاوت طرح و نگاره استفاده می شود ، پس منظور از واژه فرش کلاسیک محصولاتی با طرح ها و نگاره هایی سنتی و قدیمی‌تر هستند که ویژگی این طرح و نقشه ها سنتی بودن آن ها و در عین حال داشتن رنگ‌هایی ملایم و آرامش بخش بوده که برای دکوراسیون های رسمی ، شیک و کلاسیک بکار گرفته میشوند .

ظهور فرش سنتی یا کلاسیک ، در کاشان بوده است و در گذشته طرح قالی های کلاسیک به چند مورد محدود می شد ولی به علت تقاضای بسیار از فرش سنتی کاشان ، تولید کنندگان روز به روز بر تنوع طرح ها می افزودند تا اینکه توانستند متناسب با هر محیطی طرحی را ارائه دهند . فرش سنتی فضا را بسیار سنگین ، گرم و لوکس نشان می دهند .

همانطور که عنوان شد فرش کلاسیک به طرح و نقشه اشاره دارد از همین رو انواع فرش های کلاسیک با انواع و اقسام ویژگی های کیفی مانند شانه‌ها و تراکم‌ ، جنس الیاف ، قیمت و ابعاد و ... در بازار موجود است.

 

 ​بیشتر بخوانید: خانه ای بزرگتر و دکوراسیونی جذاب، با خرید فرش با رنگ کرم

فرش کلاسیک را برای چه نوع دکوراسیونی بکار بگیریم ؟

تاثیر فرش بر زیبایی دکوراسیون امری است آشکار شده و مبرهن ، انتخاب یک کف پوش مناسب با محیط می تواند به زیبایی سبک معماری بیافزاید و در عین حال انتخابی غلط و نادرست میتواند فضای خانه را ناآرام و نازیبا جلوه دهد . بهتر است فرش از اولین انتخاب ها باشد چراکه ست کردن بقیه وسایل با آن کار راحت تری است . فرش های کلاسیک متناسب برای فضاها و معماری های کلاسیک هستند ، چراکه این فضاهای کلاسیک هستند که داوطلب داشتن وسایل با تم کلاسیم خواهند بود .    

در مورد این محصول چون از نگاره سنتی بحث میشود اذهان به سمت و سوی فرش های دستبافت گراییده میشود اما باید بدانیم فرش های کلاسیک در دو نوع ماشینی و دستبافت تولید میشوند ، گاها فرش های ماشینی با سبک کلاسیک به چشم میخورند که بسیار زیبا و جذاب هستند . در مورد انواع طرح ها و نقوش کلاسیک می توان به طرح افشان ، درختی ، خشتی ، بته‌جقه و… اشاره کرد .

در کنار طرح دارا بودن رنگ های ملایم و ملیح از ویژگی های دیگر محصول مورد نظر است که عموما هم در بافت و طراحی نگاه ها این مورد مهم از نظر دور نمی ماند و کمتر فرش کلاسیکی با رنگ های پر زرق و برق دیده می شود .

 

بیشتر بخوانید: اصول انتخاب فرش مناسب برای دکوراسیون منزل

نکات مهم در خرید فرش ماشینی کلاسیک

مهمترین تفاوت فرش های کلاسیک با یک دیگر در شانه و تراکم فرش است که در ادامه، انواع فرش ماشینی کلاسیک را بررسی خواهیم کرد.

فرش۷۰۰ شانه

فرش ۷۰۰ شانه به علت ضخامت الیاف مصرفی، قطر بیشتری نسبت به سایرین دارند و همانطور که می دانید رابطه قطر فرش و ظرافت و لطافت آن عکس خواهد بود. فرش ۷۰۰ شانه برخلاف فرش ۱۲۰۰ شانه ظرافت چندانی ندارد اما ضخامت بیشتری خواهد داشت و مناسب قسمت هایی از خانه است که به عنوان نشیمن روی زمین قرار است استفاده شود.

فرش۱۰۰۰ شانه

تراکم فرش های ۱۰۰۰ شانه، ۳۰۰۰ بوده و حالتی مابین ۷۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه به خود می گیرند. این فرش قیمت نسبتا بالایی داشته و مناسب برای نقشه های متراکم و شلوغ است و در مکان هایی مانند هال و پذیرایی مورد استفاده قرار می گیرد و به خاطر شلوغی طرح و نگاره از تنوع رنگی بالایی برخوردار است.

فرش ۱۲۰۰شانه

فرش های ماشینی ۱۲۰۰ شانه آن‌قدر لطافت و ظرافت دارد که عمدتاً نقش اصلی تزیین منازل در دکوراسیون را ایفا می کند اما نکته مهم این است که با بالا رفتن تعداد شانه و تراکم از ضخامت فرش کاسته می‌شود چرا که الیاف بکار رفته نازک و کم ضخامت است. نقشه های خیلی ریز و شلوغ را به صورت ۱۲۰۰ شانه می بافند که فشردگی بین ریشه هایش بسیار بالاست و مقاومت و استقامتش در برابر انواع آسیب ها بیشتر می شود.

فرش ۱۵۰۰ شانه

فرش ۱۵۰۰ شانه پیشرفته ترین فرش بافته شده است که با استفاده از آخرین تکنولوژی روز دنیا تولید می شود. این نوع محصول در حال رقابت با بافت ۱۲۰۰ شانه بوده و از نظر زیبایی و ظرافت بسیار بی نظیر است. ضخامت فرش های ۱۵۰۰ شانه کمتر از هر نوع فرش دیگری است. 

شانه و تراکم به عنوان مهمترین عامل به تنهایی در انتخاب فرش موثر نخواهد بود بلکه انواع فرش‌های ماشینی کلاسیک در ابعاد، رنگ‌ ها و جنس الیاف متنوع در بازار وجود دارند که هر عامل به نوبه خود می تواند بر قیمت تاثیرگذار باشد. فرش های کلاسیک به خوبی می توانند حال و هوای ایرانی بودن را به منازل هدیه دهند.

   

 بیشتر بخوانید: انتخاب فرش با رنگ آبی اطلسی، قدم گذاشتن بر دریایی از نقش و نگار

تفاوت رنگ در فرش های کلاسیک

رنگ یکی دیگر از ویژگی‌های بارز فرش کلاسیک است به طوری که از نقشه و رنگ یک فرش، می‌توان به محل بافت آن پی برد. به دلیل آن که در گذشته متریالی که در بافت فرش بکار می‌رفت از مواد طبیعی بدست می‌آمده است، مناطق جغرافیایی مختلف، ویژگی‌های بومی و فرهنگی خود را در نقشه‌ و رنگ فرش‌هایشان به نمایش می‌گذاشتند. با این وجود، بیشتر انواع فرش کلاسیک ایرانی، رنگ‌هایی ملایم و دلچسب دارند و استفاده از رنگ‌های تند و زننده به صورت غالب در آن‌ها دیده نمی‌شود.

  

بیشتر بخوانید: نقشه افشان در فرش ماشینی؛ همگام با ایده های نو

جنس فرش های کلاسیک از چیست؟

جنس فرش از دیگر تفاوت های انواع فرش کلاسیک است که می تواند راهنمای شما در خرید فرش ماشینی باشد.

فرش ماشینی اکریلیک

فرش ماشینی اکریلیک یکی از پر طرفدار ترین مدل ها در خرید فرش ماشینی است و جزء فرش های درجه یک و مرغوب دسته بندی می شود. فرش اکریلیک جنسی شبیه پشم دارد اما به صورت مصنوعی و به دست انسان ساخته شده و در طبیعت وجود ندارد.

خواص الیاف هیت ست شده

الیافی که هیت ست می شوند مقاومت بسیار بالایی در برابر گرد و خاک دارند، همچنین در برابر نور و گرما قوی تر شده و پاخوری بالا داشته و فشار بالا را بهتر تحمل می کنند به علاوه انعطاف پذیری و برگشت پذیری بالایی دارد.

فرش ماشینی پلی استر

یکی دیگر از فرش های موجود در بازار فرش ماشینی پلی استر است که طرفداران خودش را دارد و فرشی بسیار زیبا و درخشان است. پلی استر به ابریشم مصنوعی شهرت دارد و قیمت فرش پلی استر در مقایسه با فرش های دیگر کمی کمتر است و این به دلیل مزایایی است که فرش اکریلیک نسبت به فرش های نایلونی دارد.

فرش ماشینی پلی پروپلین

فرش ماشینی پلی پروپلین تنوع رنگی متفاوتی دارد و به این دلیل که رنگ پذیری بالایی دارد هزینه رنگ آمیزی آن از سایر فرش ها کمتر می باشد. این فرش دوام کمتری نسبت به فرش اکریلیک دارد.

نخ بی سی اف فرش ماشینی

الیاف فیلامنت بی سی اف به دو شکل هیت ست و فریز در تولید محصولات فرش ماشینی بکار می رود چون نخ بی سی اف دارای حجم زیاد است. شفافیت، براقیت و برگشت پذیری از امتیازات نخ بی سی اف فرش ماشینی بوده که قدرت رقابت این نخ را در برابر سایر نخ ها افزایش می دهد.

 
تاریخ ثبت : 1400/01/19
    
 
  نام و نام خانوادگی : *
آدرس ایمیل یا شماره تماس : *
  دیدگاه : *