بازدیدکنندگان گرامی؛ لطفا قبل از ثبت نام در باشگاه مشتریان و خرید محصولات شرکت اکباتان به موارد ذکر شده حتما توجه فرمائید. مشاهده...
منظور از کپک و پوسیدگی فرش چیست؟
کپک همان قارچ است. رشد قارچ به عنوان کپک روی قالی، قابل مشاهده است و همچنین رشد آن می تواند ادامه داشته باشد اما با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست.

کپک و پوسیدگی فرش

کپک همان قارچ است. رشد قارچ به عنوان کپک روی قالی، قابل مشاهده است و همچنین رشد آن می تواند ادامه داشته باشد اما با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست. خسارت وارد بر الياف در هر موقعی می تواند رخ دهد، قارچ تولید رشته ها یا حفره هایی می کند، که این سوراخ های طبیعی الیاف و بریدگی به سمت پایین ایجاد پوسیدگی می کند.

هم پنبه و هم پشم در مقابل کپک و پوسیدگی آسیب پذیر هستند، اما پنبه آسیب پذیری بیشتری از خود نشان می دهد. کپک به خوبی روی سلولز پنبه رشد می کند.

بعد از آنکه ساختار قالی پنبه ای در معرض پوسیدگی جدی قرار می گیرد، قالی کم کم قدرت و استحکام خود را از دست می دهد و از هم می پاشد. صدای پارگی یا جیرجیری که هنگام خم کردن قالی به گوش می رسد نشان دهنده ی پوسیده بودن آن است. برای امتحان پوسیده بودن قالی می توان از بالای قالی شروع به تا زدن آن کرد و به پایین آن رسیده، بعد از تا زدن کامل قالی با گوش دادن به صدای جیرجیر می توان مناطق پوسیده را پیدا کرد.

چنانچه از قالی تنها بخواهیم برای نمایش دادن آن استفاده کنیم، پوسیدگی در آن قابل چشم پوشی است. اما اگر بخواهیم از قالی پوسیده ای استفاده کنیم، قالی به طور قطع از هم می پاشد بخصوص اینکه در صورت استفاده از قالی نیاز به قالیشویی نیز احساس میشود.حفاظت و نگهداری از قالی در برابر فشارهای فنی می تواند تنها ملاک منطقی در مقابل این آسیب ها باشد. قبل از آغاز هر گونه تعمیری باید پوسیدگی و میزان گستردگی آن را به طور کامل مشخص کرد. چنانچه منطقه ی پوسیده کوچک باشد، می توان عوامل به وجود آورنده پوسیدگی را برداشت و منطقه پوسیده را بازسازی کرد. البته این روش برای قالی های گران قیمت توصیه می شود.
از آنجایی که پنبه استفاده شده در قالی، نسبت به پشم در برابر پوسیدگی آسیب پذیرتر است، تاثیر پوسیدگی بر پنبه به چگونگی استفاده از آن بستگی دارد. چنانچه جنس تار و پود از پنبه باشد، قسمت پوسیده به طور کامل از هم می پاشد. اگر پودها از جنس پنبه و تارها پشمی باشد در این صورت تنها پودها از هم می پاشد.




قارچ در رطوبت با محیط های مرطوب و خیس رشد می کند و گرما و تاریکی رشد آن را سریع تر می کند. اشعه فرابنفش خورشید مانعی برای گستردگی کپک زدگی است. از قالی ها باید در جای خشک نگهداری شود چنانچه قالی ها در محیط مرطوب نگهداری می شود باید چند وقت یک بار در معرض هوای آزاد و نور خورشید قرار گیرد تا از به وجود آمدن کپک در آنها جلوگیری شود

 

بیشتر بخوانید: از بین بردن زردی فرش بعد از شستشو

    

 جمع شدگی فرش

گاهی وقت ها دیده می شود که قالی حالت صاف و تخت ندارد. هنگامی که دار قالی ثابت نباشد و تارها به واسطه ی فشار وارده از سوی دار دچار تغییر شود، جمع شدگی در قالی در حال بافت به وجود می آید. این مشکل بیشتر در قالی های عشایری، که در روستاها بافته می شود رخ می دهد تا قالی هایی که در کارخانه ها با شهرها بافته می شود. هزینه ی برطرف کردن جمع شدگی با برش یک قسمت قالی و سپس بافت و گره مجدد آن منطقی به نظر نمی رسد. چنانچه نتوان کیست شدگی ها را با کمک اطوی بخار برطرف کرد، می توان کیست شندگی را یک کار هنری و دستی دانست.
هوای مرطوب بر روى الیاف قالی ها تاثیر می گذارد و سبب کیست شدگی و جمع شدگی آنها می شود. به عنوان مثال: در قالی های ارسای جنوبی که با موی بز بافته می شود تاثیر رطوبت باعث جمع شدگی کارها می شود. وقتی پودها بسیار سفت کشیده شود، ممکن است لبه های قالی به زیر جمع شود. گاهی وقت ها می توان این مشکل را با اطوی بخار حل کرد. بعد از شستن و آبکشی قالی ها برای برطرف کردن کیست شدگی ها و جمع شدگی ها می توان با میخ کوب کردن آن، قالی ها را کشید. این روش در بسیاری از مواقع موفقیت آمیز بوده است.

تاریخ ثبت : 1400/04/16
    
 
  نام و نام خانوادگی : *
آدرس ایمیل یا شماره تماس : *
  دیدگاه : *