بازدیدکنندگان گرامی؛ لطفا قبل از ثبت نام در باشگاه مشتریان و خرید محصولات شرکت اکباتان به موارد ذکر شده حتما توجه فرمائید. مشاهده...
محافظت از ریشه فرش با استفاده از روش های اصولی
ریشه فرش یکی از مهمترین بخش های فرش است که بیشتر از سایر نقاط در معرض آلودگی و پوسیدگی قرار دارد به همین دلیل محافظت از ریشه فرش در مقایسه با سایر قسمت های فرش از اهمیت خاصی برخوردار است. با محافظت از ریشه می توان عمر فرش را تا حدود زیادی افزایش داد.

محافظت از ریشه فرش با استفاده از روش های اصولی

ریشه فرش یکی از مهمترین بخش های فرش است که بیشتر از سایر نقاط در معرض آلودگی و پوسیدگی قرار دارد به همین دلیل محافظت از ریشه فرش در مقایسه با سایر قسمت های فرش از اهمیت خاصی برخوردار است. با محافظت از ریشه می توان عمر فرش را تا حدود زیادی افزایش داد.

ریشه فرش چیست؟

فرش از قسمت های مختلفی تشکیل شده است ، ریشه فرش از مهمترین اجزای فرش محسوب می شود. پیش از ارائه اطلاعات در مورد محافظت از ریشه فرش بهتر است که به ارائه اطلاعات مختصر در مورد ریشه فرش بپردازیم. انتهایی ترین قسمت فرش ریشه فرش است که به شکل نخ های سفید و یا کمی کرم رنگ می باشد. شکل های گوناگونی از ریشه فرش وجود دارد که می توانیم به ریشه های ساده ، ریشه های گره دار ، ریشه های توری و زنجیری اشاره کنیم. فرقی نمی کند که ریشه از چه نوعی باشد ، در هر صورت محافظت از آن ضروری است.

محافظت از ریشه فرش

 

فرشی را که روی زمین پهن می کنید به مرور زمان دچار کثیفی می شود و این شامل هر دو نوع فرش یعنی دستباف و ماشینی می شود. ریختن مواد غذایی روی فرش ، رفت و آمد و سایر موارد در نهایت سبب آلودگی و کثیفی فرش شما می شود. بر همین اساس بسیاری از کسانی که به دنبال خرید فرش هستند فرش های تیره را به فرش هایی با زمینه روشن ترجیح می دهند تا از آلودگی های زودرس در امان بمانند. اما مشکلی که برای همه فرش ها وجود دارد این است که هر اندازه که فرش تیره باشد اما همچنان ریشه فرش در معرض آلودگی قرار دارد.

فرش ها دارای ریشه های سفید و شیری رنگ هستند که خیلی زود کثیف می شوند و با توجه به رفت و آمدها نیز ریشه ها شکل نامنظمی به خود می گیرند. به همین دلیل احتمال پوسیدگی ریشه فرش در بلند مدت بالا می رود و در نهایت موجب آسیب دیدن بدنه اصلی خواهد شد به همین دلیل است که باید به محافظت از ریشه فرش توجه ویژه ای شود. محافظت از ریشه نه تنها زیبایی فرش شما را حفظ خواهد کرد بلکه موجب می شود که هزینه های زیادی بر شما برای تعمیر و بازسازی تحمیل نشود. در ادامه به روش های محافظت از ریشه فرش اشاره خواهیم کرد.

دلایل محافظت از ریشه

از مهمترین دلایل محافظت از ریشه فرش می توانیم به موارد ذیل اشاره داشته باشیم :

  • محافظت از ریشه فرش سبب می شود که فرش کثیفی کمتری را به خود بگیرد.
  • ریشه ها پوسیده نشود و در واقع عمر فرش افزایش یابد.
  • باعث جلوگیری از خرابی می شود که به سبب کنده شدن ریشه فرش ایجاد شده است.
  • موجب می شود که قیمت فرش به سبب خرابی کاهش پیدا نکند.
  • سبب خواهد شد که ریشه ها حالت اولیه خود را حفظ کنند و نامنظم نشوند.
  • همچنین محافظت از ریشه فرش از آسیب به سایر قسمت های فرش جلوگیری می کند.

برای محافظت از ریشه فرش از چسب پهن استفاده نکنید

یکی از روش هایی که معمولا برای محافظت از ریشه در بین خانواده های ایرانی وجود دارد استفاده از چسب پهن است. استفاده از چسب پهن برای محافظت از ریشه فرش روشی غلط است هر چند ظاهرا ممکن است که فرش را از آلودگی ها محافظت کند ولی استفاده از آن مشکلاتی را بوجود می آورد که دیگر ریشه فرش شما مانند روزهای اول نخواهد بود.

چرا از چسب پهن نباید برای محافظت از ریشه فرش استفاده کرد؟

دلایلی وجود دارد که نباید از چسب پهن برای محافظت از ریشه ها استفاده کرد که به مهمترین آنها اشاره می کنیم :

  • چسب پهن که برای ریشه فرش مورد استفاده قرار می گیرد با گذشت زمان و رفت و آمدها قدرت چسبندگی خود را از دست می دهد و باید به صورت مرتب تعویض شود.
  • زمانی که چسب پهن کنده و تعویض می شود احتمال این که ریشه فرش کنده شود بسیار زیاد است.
  • در بسیاری از موارد اثرات چسب پهن بر روی ریشه خواهد ماند و حتی زمانی که شسته می شود اثرات چسب از بین نمی رود.
  • استفاده ار چسب پهن بدلیل مواد شیمیایی به کار رفته در ساخت چسب در دراز مدت سبب آسیب دیدن ریشه فرش شما خواهد شد و ضرر مالی وارد خواهد کرد.

گره زدن ریشه


یکی از مهمترین روش های محافظت از ریشه ، گره زدن ریشه فرش است این کار باید در همان موقع که خرید فرش جدید را انجام می دهید انجام شود. گرده زدن ریشه موجب خواهد شد که ریشه ها خراب نشوند و همچنین از وارفتگی آنها نیز جلوگیری می کند. یکی دیگر از مزیت های گره زدن این است که زمانی که فرش جارو کشیده می شود ریشه های آن کنده نخواهند شد. هر چند در نگاه اول گره زدن ریشه فرش ساده به نظر می رسد اما یک کار تخصصی است که باید صحیح انجام بگیرید و اگر گره زدن را بلد نیستید آن را به یک متخصص بسپارید.

استفاده از کاور برای محافظت از ریشه

یکی دیگر از روش های محافظت از ریشه فرش روش استفاده از کاور است. از آنجا که کاور به خوبی از ریشه فرش محافظت می کند استفاده از آن نیز مرسوم تر است. در ساخت این نوع از کاورها از هیچ نوع چسبی استفاده نشده است و با استفاده از کاور به راحتی این امکان وجود دارد که ریشه فرش بر روی لبه های فرش محکم شود و در نتیجه از کثیفی فرش نیز جلوگیری خواهد کرد.

یکی دیگر از ویژگی های استفاده از کاور این است که به واسطه رفت و آمد ریشه های فرش کنده نخواهد شد. کاور ریشه همچنین از پوسیدگی ریشه ها نیز جلوگیری بعمل خواهد آورد که آن هم به دلیل این است که موجب عبور جریان هوا خواهد شد. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که بهتر است هر چند وقت یکبار کاور ریشه تعویض شود.

مزیت های کاور ریشه فرش چیست؟

  •  با استفاده از کاور ریشه فرش ، عمر ریشه فرش شما زیاد خواهد شد و دیگر نیازی به ترمیم فرش نخواهید داشت.
  • کاور ریشه فرش همچنین موجب می شود که نظم ریشه های فرش حفظ شود.
  • از آنجا که روی لبه فرش محکم می شود از کثیفی آن جلوگیری می کند.
  • هیچ چسبی روی کاور ریشه فرش وجود ندارد و به ریشه فرش آسیب نمی رساند.
  • قیمت کاور ریشه فرش بسیار مناسب است و از تمام فروشگاه های مرتبط و قالیشویی ها می توانید آن را تهیه کنید.

لفافه دوزی روشی برای محافظت از ریشه

یکی از روش هایی که از دیرباز برای محافظت از ریشه فرش ها مرسوم است ، لفافه دوزیست. لفافه دوزی از جمله روش های مناسب برای حفاظت از ریشه فرش و همچنین زیبایی آن است. نوع پارچه ای که برای لفافه دوزی ریشه فرش مورد استفاده قرار می گیرد به طور معمول از جنس متقال و یا برزنت می باشد. در برخی موارد نیز در مناطقی از جاجیم هایی که ماشین بافت هستند برای لفافه دوزی ریشه فرش استفاده می شود.

در روش لفافه دوزی در ابتدا ریشه های فرش را تا می کنند و دور داخل آن پارچه قرار می دهند سپس دو سوی پارچه را به ابتدای بافت کوک می زنند. از آنجا که این پارچه های نخی به صورت مشبک هستند به راحتی قادر خواهند بود که جریان هوا را از خود عبور دهند و در نهایت شاهد پوسیدگی فرش نخواهیم بود. از مهمترین ویژگی های لفافه دوزی می توانیم به این اشاره کنیم که ریشه های فرش تمیز خواهند ماند و شاهد آسیب هایی از قبیل شیمیایی و فیزیکی نخواهیم بود.

کاور توری نوع دیگری از روش های محافظت از ریشه فرش

 

یکی دیگر از روش هایی که از آن برای محافظت از ریشه ها استفاده می شود استفاده از کاور توری است که از انواع کاورهای مناسب برای ریشه فرش می باشد. کاور توری که در اصطلاح به آن کاور شیشه ای نیز گفته می شود موجب می شود که ریشه های فرش قابل مشاهده باشد. این نوع از کاورها به اندازه قابل توجهی از ریشه فرش ها محافظت می کند و مهمترین مزیت آن این است که در مقایسه با سایر کاور ها جریان هوا به راحتی از آن عبور می کند. کاورهای توری با استفاده از نوار باریک چسبی به لبه فرش می چسبد. این چسب قوی نیست و به فرش شما آسیبی نخواهد زد.

از دیگر انواع کاورها می توانیم به کاورهای پلاستیکی اشاره کنیم البته ممکن است به فرش آسیب برساند و استفاده از را توصیه نمی کنیم.

تاریخ ثبت : 1400/07/29
    
 
  نام و نام خانوادگی : *
آدرس ایمیل یا شماره تماس : *
  دیدگاه : *