بازدیدکنندگان گرامی؛ لطفا قبل از ثبت نام در باشگاه مشتریان و خرید محصولات شرکت اکباتان به موارد ذکر شده حتما توجه فرمائید. مشاهده...
رونمایی از پوستر نخستین سمپوزیوم برترین‌های صنعت فرش ماشینی
دبیرکل سمپوزیم برترین‌های فرش ماشینی،گفت: از ظرفیت‌های تولید فرش ماشینی در کشور به درستی استفاده نمی‌شود و قصد داریم ارتباط مستقیمی بین رایزن‌های اقتصادی و سفرا با تولیدکنندگان برقرار کنیم.

رونمایی از پوستر نخستین سمپوزیوم برترین‌های صنعت فرش ماشینی

دبیرکل سمپوزیم برترین‌های فرش ماشینی،گفت: از ظرفیت‌های تولید فرش ماشینی در کشور به درستی استفاده نمی‌شود و قصد داریم ارتباط مستقیمی بین رایزن‌های اقتصادی و سفرا با تولیدکنندگان برقرار کنیم.

در آیین رونمایی رسمی نخستین سمپوزیوم برترین‌های صنعت فرش ماشینی ایران که روز یکشنبه در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، ناصر سراجی دبیر کل سمپوزیم با ارائه توضیحاتی در خصوص این مراسم رونمایی گفت: با توجه به شعار سال جاری باید گفت که ایران جزو پنج کشور تولید کننده فرش ماشینی و همچنین سه کشور برتر از نظر کیفیت است.

وی افزود: صنعت فرش ما در حوزه تولید، صنعت و طراحی اساتید قدرتمندی وجود دارند اما نقطه ضعفی در خصوص صادرات وجود دارد که ما بر روی آن کار می‌کنیم اما همچنان جایگاه مناسبی نداریم.

موضوع دیگری که در صنعت وجود دارد شیوه‌های سنتی در بازار داخلی است. امیدوار هستیم بتوانید اقدامات مناسبی را در این دو حوزه رقم بزنیم. توانمندی‌های بسیار مناسبی در زمینه گسترش بازارهای فرش ماشینی وجود دارد که ما در این حوزه‌ها کار کردیم. معمولا رویکردهایی که در نظر گرفته می‌شود تئوریک است و ده درصد آن نیز عملیاتی نمی‌شود اما در این سمپوزیوم تلاش شده تا یک طرح عملیاتی در دستور کار قرار گیرد.

سراج در ادامه گفت: هر چند در صنعت تولیدی وضعیت مناسبی داریم اما در حوزه های شناخت فرهنگ کشور هدف، مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ ضعف‌هایی وجود دارد. این سمپوزیوم با دو رویکرد توسعه صادرات و توسعه بازار برگزار می‌شود. ما قصد داریم که با کمک رایزن‌های اقتصادی و سفرا بتوانید ارتباط مستقیمی با تولید کنندگان برقرار کنیم. ضمن اینکه این نیاز وجود دارد که کار گروهی تشکیل شود و بر روی حوزه کشورهای مختلف متمرکز شود تا بتواند راهنمایی مناسبی به تولید کنندگان ارائه کنند.

وی گفت: در حال حاضر ما بزرگترین تولید کننده هستیم و با کیفیت ترین فرش ماشینی را داریم. می‌توانیم برای فروش از خرده فروشی‌های بین المللی استفاده کنیم. فروش سنتی دیگر منسوخ شده است و نیاز داریم تا در این حوزه تجدید نظر کنیم. مذاکراتی انجام شده است تا بتوانیم در خدمت اتاق‌های مشترک بازرگانی باشیم و تجار بین المللی نیز تمایل دارند تا در این اتاق‌ها شرکت داشته باشند.

افزایش 20 میلیون دلاری صادرات فرش در سال 1400

احسان قمری مدیر کل توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت  با بیان اینکه شاه بیت سمپوزیم توسعه صادرات است، گفت: ما ظرفیت بسیار مناسبی در زمینه صادرات فرش داریم. وقتی می‌خواهیم از صنعتی حمایت کنیم به صنایع پیشینی و پسینی آن توجه می‌کنیم. صنعت فرش از جمله صنایعی است که اشتغال زیادی ایجاد می‌کند.

وی افزود: بازار فرش در کشور ما گستردگی زیادی دارد اما باید دید که کارخانجات فرش ماشینی تا چه اندازه و با چه ظرفیتی تولید می‌کنند. وضعیتی صادرات ما با وجود ظرفیت ها اصلا مناسب نیست. در حال حاضر صادرات ما در این حوزه کمتر از 200 میلیون دلار بوده است. در هفت ماهه 99، 103 میلیون دلار صادرات داشتیم و این رقم در سال جاری به 120 میلیون دلار رسیده است. این موضوع نشان دهند این است که اقداماتی در این حوزه در جریان است اما همچنان تا رسیدن به ظرفیت‌های کشور فاصله داریم.

مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی در ادامه گفت: اغلب شرکت‌های تولیدی ما به سمت صادرات به کشورهای اطراف رفته‌اند و کالا را در درب کارخانه می‌فروشند و ریال دریافت می‌کنند. یکی از مشکلاتی که در بحران ارزی پیش آمد دستورالعمل های متعدد در حوزه ایفای تعهدات ارزی بود که از سال 98 به این سمت این مشکل حل شد. وقتی شما صادرکننده را به بازگشت ارز به سامانه نیما محدود می‌کنید، صادرکننده به سمت فضایی که ما نمی‌خواهیم حرکت می‌کند و حتی دیگر به سراغ صادرات نمی‌رود. امروز این اجازه داده شده تا تولیدکنندگان از ارز برای واردات مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز خود استفاده کنند. صادرکنندگان سربازان خط مقدم مقابله با تحریم هستند و باید هم افزایی بین دولت و بخش خصوصی افزایش پیدا کند.

لازم به ذکر است که در پایان این مراسم از نخستین پوستر سمپوزیوم برترین‌های صنعت فرش ماشینی رونمایی شد.

*ضرورت خروج تولیدکنندگان از مدل سنتی و توجه به مراکز خرید استاندارد

شاهرخ کشاورز نماینده مراکز خرید خاورمیانه و شمال آفریقا در ایران گفت: باید دید که مراکز خرید چه ظرفیتی را می‌توانند برای فروش فرش ایجاد کنند. امروز مراکز خرید تبدیل به یکی از کانال‌های فروش شده‌اند و دسترسی به این نقاط نیز تسهیل شده است در نتیجه لازم است تا تولیدکنندگان بیشتر به این موضوع توجه داشته باشند.

وی افزود: در یک دهه گذشته تغییر در شکل مراکز خرید ایجاد شد و مراکز چند منظوره جایگزین مدل قدیمی‌تر مراکز خرید شدند. بسیاری از این مراکز برای دوره پسا برجام ساخته شده بودند. امروز یک فرصت استثنایی وجود دارد که تولیدکنندگان داخلی ما از این ظرفیت و استانداردی که به وجود آمده است استفاده کنند و خود را نشان دهند.

نماینده مراکز خرید خاورمیانه و شمال آفریقا در ایران ادامه داد: امروز فضای بکری برای حضور برندها وجود دارد. در گذشته برندها یک فروشگاه در اختیار داشتند و کارهای بازرگانی و فروش را خودشان انجام می‌دادند تا به سود برسند اما حضور در مراکز فروش این مسئله را بسیار تسهیل می‌کنند. تولیدکنندگان باید بپذیرند که قواعد بازسازی و فروش در دنیا تغییر کرده و همکاری‌های چندگانه است که جواب خواهد داد. در برخی شهرها مراکز فروش تبدیل به نماد شده‌اند و نقش مهمی در بازارسازی برندها دارند.

وی گفت: هیچ نمایشگاه مجازی طی این دو سال بازدهی لازم را نداشت در نتیجه لازم است که تولیدکنندگان ما حضور بیشتری را در نمایشگاه‌های بین‌المللی داشته باشند. کشورهایی که توسعه اقتصادی دارند و یا در این مسیر قرار دارند تمایل بیشتری به محصولات گران قیمت پیدا می‌کنند و فرش ایران ظرفیت بسیار مناسبی برای حضور در بازار این کشورها دارد.

تاریخ ثبت : 1400/09/22
    
 
  نام و نام خانوادگی : *
آدرس ایمیل یا شماره تماس : *
  دیدگاه : *