بازدیدکنندگان گرامی؛ لطفا قبل از ثبت نام در باشگاه مشتریان و خرید محصولات شرکت اکباتان به موارد ذکر شده حتما توجه فرمائید. مشاهده...
بید فرش چیست؟ معرفی روش‌های مقابله و از بین بردن بید فرش
بید حشره‌ای است که در جای مرطوب و تاریک تخم‌گذاری می‌کند و با تغذیه از مواد پشمی، رشد می‌کند. در صورتی که فرش را در چنین شرایطی نگهداری کنید، امکان بیدخوردگی نیز وجود خواهد داشت.

بید فرش چیست؟ معرفی روش‌های مقابله و از بین بردن بید فرش

بید چیست؟ بید فرش از کجا می‌آید؟

بید حشره‌ای است که در جای مرطوب و تاریک تخم‌گذاری می‌کند و با تغذیه از مواد پشمی، رشد می‌کند. در صورتی که فرش را در چنین شرایطی نگهداری کنید، امکان بیدخوردگی نیز وجود خواهد داشت. بیدها، هم در فرش دستباف و هم در فرش ماشینی، امکان رشد دارند. در ادامه، مهمترین دلایلی که می‌تواند سبب رشد بیدها در فرش و آسیب به آن شوند، بررسی می‌کنیم.

رطوبت و تاریکی، شرایط ایده‌آل رشد بید

در صورتی که فرش را در محیطی مرطوب نگهداری می‌کنید، باید پیوسته به تمیز کردن فرش بپردازید. چرا که در این شرایط، بیدها می‌توانند به سرعت تکثیر شوند. بیدها، تغذیه از پشم فرش را از یک بخش آغاز می‌کنند و پس از رسیدن به چله، سراغ بخش دیگر می‌روند. اگر فرش را در جایی پهن کرده‌اید که رفت و آمد زیادی در آن انجام نمی‌شود و تاریک است، هر چند وقت یکبار به آن سر بزنید تا در صورت رشد بید، سریع جلوی آن را بگیرد.

همچنین در شرایطی ممکن است که فرش را پس از خریداری، پهن نکنید. و در انبار بگذارید که در این شرایط، امکان رشد بید نیز افزایش می‌یابد. برای جلوگیری از بیدخوردگی فرش، بهتر است از موادی مانند قرص نفتالین استفاده کنید. همچنین تا جای ممکن، رطوبت محیط انبار را کاهش دهید.

قرار گرفتن فرش در پلاستیک

قرار دادن فرش در پلاستیک، می‌تواند شرایط مناسبی برای رشد و تکثیر بیدها فراهم کند. برای همین در صورتی که نیاز به پوشاندن یا بسته‌بندی فرش دارید، آن را در کاغذ یا پارچه قرار دهید. همچنین فرش را تا جای ممکن تا نکنید. نگهداری فرش، بهتر است به صورت رول‌شده باشد.

تا خوردن فرش

بید فقط در شرایطی که فرش رطوبت داشته باشد، رشد نمی‌کند. تا خوردن فرش نیز می‌تواند باعث شود بید در آن قسمت رشد کند. همچنین قسمت‌هایی از فرش که زیر پایه‌ی مبل قرار می‌گیرد، می‌تواند محیط مناسبی برای رشد بید فراهم کند.

ثابت ماندن فرش

ثابت ماندن فرش می‌تواند محیط مناسبی برای رشد بید به وجود بیاورد. مخصوصا اگر نور خورشید، به یک قسمت از فرش به طور ثابت، بتابد. همچنین وجود بید در فرش، مخصوص فرش‌هایی که روی زمین پهن می‌کنید، نیست. امکان بیدزدگی تابلوفرش‌هایی هم که به صورت عمودی به دیوار آویزان کرده‌اید، وجود دارد. فرض کنید این محصول عتیقه باشد. بیدزدگی می‌تواند آسیب‌های بسیار زیادی به آن وارد کند.

راهکارهای ترمیم بیدخوردگی فرش

در صورتی که فرش شما دچار بیدخوردگی شد، امکان ترمیم و اصلاح آن وجود دارد. اگر میزان بیدخوردگی فرش کم باشد، می‌توانید با هزینه‌ی کم و استفاده از روش‌هایی مثل سمپاشی بید فرش یا شستشوی فرش بیدزده، از آن جلوگیری کنید. اما در صورتی که بیدخوردگی به صورت وسیع اتفاق افتاده باشد، باید سراغ متخصص بروید و شستن فرش در خانه، راهکار چندان مناسبی نیست. درباره‌ی روش‌های ترمیم فرش بیدخورده، در ادامه صحبت می‌کنیم.

استفاده از سم ضد بید

در بازار، سمومی وجود دارند که می‌توانند بیدهای موجود در فرش را از بین ببرند، یا از ابتدا، از ورود آن‌ها به فرش جلوگیری کنند.

این سم‌ها را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

دسته‌ی اول، سم‌هایی هستند که مانع تغذیه‌ی بید از فرش می‌شوند. این سموم، پشم فرش را برای بید غیر قابل خوردن می‌کنند.
دسته‌ی دوم، سم‌هایی هستد که بید را از بین می‌برند.
می‌توانید این سموم را خودتان تهیه و مصرف کنید. اما توصیه‌ی ما، استفاده از خدمات افراد متخصص است.

رفوگری

در صورتی که بید برای مدت طولانی در فرش شما جا خوش کرده باشد، احتمالا به بافت آن آسیب وارد کرده است. برای همین بهتر است که به طور کامل، آن را به دست یک رفوگر بسپارید تا قسمت‌های آسیب‌دیده را برایتان ترمیم کند.

راهکارهای مقابله با بیدخوردگی فرش

از آن جایی که پیشگیری بهتر از درمان است، توصیه می‌کنیم پیش از آن که بیدها، به فرش شما حمله کنند، آن را ضد بید کنید. برخی از قالیشویی‌ها، این خدمت را ارائه می‌کنند. خودتان هم می‌توانید با استفاده از سموم ضد بید و استفاده از قرص‌های نفتالین، این کار را انجام دهید. جارو کشیدن مداوم فرش، تمیزی محیط و شستشوی مرتب، می‌تواند از بیدخوردگی فرش جلوگیری کند. این کارها، سبب می‌شود تا فرش از نفوذ سایر حشرات مثل سوسک سیاه و موریانه نیز در امان باشد.

تاریخ ثبت : 1400/10/20
    
 
  نام و نام خانوادگی : *
آدرس ایمیل یا شماره تماس : *
  دیدگاه : *