بازدیدکنندگان گرامی؛ لطفا قبل از ثبت نام در باشگاه مشتریان و خرید محصولات شرکت اکباتان به موارد ذکر شده حتما توجه فرمائید. مشاهده...
بررسی عوامل موثر بر زرد شدن فرش پس از شستشو و راه های رفع آن
گاهی ممکن است ایراداتی در فرش ظاهر شود که بدلیل شستشوی ناصحیح و نامناسب فرش و یا خشک کردن فرش برخلاف دستورالعمل مناسب باشد. شستن فرش در برخی قالیشوئی های نامعتبر و یا شستن ناصحیح فرش در منزل موجب ایرادتی همانند زرد شدن فرش، شکستگی فرش، چین و چروک و ناگونیایی فرش، بوی نامطبوع فرش و ... می گردد.

توصیه می گردد که حتما شستن فرشها توسط قالیشوئی های معتبر و با کیفیت انجام گیرد تا از صدمات احتمالی به فرش جلوگیری شود. زرد شدن رنگ فرش و یا ریشه فرش ایرادی است که معمولا پس از شستشو و در هنگام خشک کردن فرش ظاهر می شود که علت اصلی آن باقی ماندن آلودگی، گرد و غبار در فرش است. در ادامه روشهای جلوگیری از زرد شدن فرش و همچنین رفع ایراد زرد شدن فرش توسط شرکت فرش اکباتان (نامی به قدمت فرش ماشینی) ارائه می گردد.

مهمترین عوامل زرد شدن فرش پس از شستشو:

1- عدم غبارگیری فرش قبل از شستشو: یکی از عواملی که نقش موثری در زرد شدن فرش دارد، باقی ماندن گرد و خاک و غبار در فرش پس از شستشو است. اولین نکته ای که بایستی دقت شود این است که قبل از شستن فرش، حتما بایستی فرش توسط جارو برقی، به طور کامل تمیز شده تا گرد و خاک بر روی فرش باقی نماند. چنانچه اینکار انجام نگردد، گرد و خاک پس از شستشو، در بافت فرش نفوذ می کند و در برخی مواقع تبدیل به گل می گردد. در نهایت این گرد و غبار در بافت فرش باقی می ماند و موجب زرد شدن فرش می گردد.

  

 

2- استفاده از شوینده های نامناسب: برای شستشوی فرش اصلا نبایستی از مواد شوینده اسیدی، قلیایی و سفید کننده و یا ترکیبات مشابه استفاده نمود زیرا موجب آسیب به نخ و بافت فرش می گردد. غیر از آنکه استفاده از شوینده های مذکور موجب زرد شدن رنگ فرش می گردد، همچنین موجب کدر شدن، سفید شدن و همچنین پوسیدگی فرش می شود. بهترین شوینده ای که توصیه می گردد، مخلوطی از شامپو فرش و آب ولرم است که علاوه بر آنکه موجب تمیزی فرش می شود، به بافت فرش آسیب نمی زند. لازم به ذکر است که استفاده از انواع پودر ماشین لباسشویی که دارای آنزیم است، نیز بافت فرش را آسیب می زند و موجب تغییر رنگ فرش می شود.

3- عدم تخلیه کامل آب پس از شستشوی فرش: شاید این سوال برای برخی پیش بیاید که چگونه باقی ماندن آب در فرش موجب زرد شدن رنگ فرش و یا ریشه می شود. در هنگام شستشوی فرش، بسیاری از گرد و خاک و غبار از سطح فرش برداشته می شود و در هنگام آبکشی فرش، با آب مخلوط می گردد. حال چنانچه این آب اضافه از فرش بطور کامل تخلیه و خارج نگردد و در بافت فرش باقی بماند، موجب زرد شدن فرش می شود.

4- آبکشی دوباره فرش پس از پهن کردن فرش: همانگونه که ذکر شد، پس از شستشوی کامل فرش، با استفاده از تی و پارو، به آرامی آب اضافه از فرش خارج شود و پس از آن بایستی فرش را در سطحی صاف و شیبدار قرار داد تا آب موجود در فرش به طور کامل تخلیه شود. حال چنانچه پس از آنکه فرش را پهن نمودید، آبکشی دوباره انجام شود، آب اضافه در فرش باقی می ماند و تبدیل به رسوبات و لکه های زرد رنگی می شود.

 

  

 

رفع ایراد زردی فرش

حال چنانچه پس از شستشو و خشک کردن نامناسب، فرش زرد رنگ شد می توان تا حدودی، این ایراد را برطرف کرد. نخستین راه حل این است که مقدار کمی شامپو فرش را با آب ولرم (به هیچ وجه آب نباید گرم و یا سرد باشد) مخلوط کنید و این محلول را بر روی پارچه سفید و تمیز بریزید. سپس پارچه را حتما بر روی قسمتی که زرد رنگ شده است فشار دهید تا ایراد را رفع کنید (لازم به ذکر است که به هیچ وجه پارچه را روی فرش نکشید). پس از این کار، به منظور جلوگیری از اینکه فرش بوی نم بگیرد و محل رشد قارچ و میکروب شود، حتما با سشوار قسمتی که مرطوب شده است را خشک نمائید (به منظور اطلاعات بیشتر، مقاله با عنوان "راهکارهای رفع بوی نم فرش و مراقبت صحیح از فرش"، مطالعه گردد).

در آخر توصیه می شود که فرش را در منزل نشوئید و حتما، فرش را به قالیشوئیهای معتبر و مطمئن داده تا این مشکل را حل نمایند.


تاریخ ثبت : 1399/09/22
    
 
  نام و نام خانوادگی : *
آدرس ایمیل یا شماره تماس : *
  دیدگاه : *