بازدیدکنندگان گرامی؛ لطفا قبل از ثبت نام در باشگاه مشتریان و خرید محصولات شرکت اکباتان به موارد ذکر شده حتما توجه فرمائید. مشاهده...
از بین بردن زردی فرش بعد از شستن
فرش ها عنصر بسیار مهمی در زیباسازی دکوراسیون داخلی هستند و رنگ، گرما، اصالت و زیبایی را با خود همراه دارند پس باید به خوبی از آنها مراقبت کرد و با روش‌های درست و اصولی آنها را شست. زردی فرش مشکلی است که بعد از شستشوی فرش ها ممکن است ایجاد شود و شما به دنبال چاره‌ای برای آن باشید.

زردی فرش بعد از شستن

فرش ها عنصر بسیار مهمی در زیباسازی دکوراسیون داخلی هستند و رنگ، گرما، اصالت و زیبایی را با خود همراه دارند پس باید به خوبی از آنها مراقبت کرد و با روش‌های درست و اصولی آنها را شست. زردی فرش مشکلی است که بعد از شستشوی فرش ها ممکن است ایجاد شود و شما به دنبال چاره‌ای برای آن باشید. در این مقاله سعی می‌کنیم برای از بین بردن زردی فرش بعد از شستن راهکارهایی را ارائه دهیم.

روش‌های شستن برای فرش‌های مختلف

برای شستن انواع فرش (ابریشمی ، پشمی ، اکریلیک و…) روش‌های تخصصی وجود دارد. بهتر است برای شستن فرش‌های دستباف و گران‌بهای خود به قالی‌شویی‌های معتبر و مطمئن مراجعه کنید و به‌هیچ‌وجه آنها را در خانه نشویید. فرش ها چه دستباف و چه ماشینی یا فرش‌های پوست، باید با روش‌های ملایم و به درستی شسته شوند تا آسیب نبینند و کیفیت آنها حفظ شود.

هرچند گفتیم بهتر است فرش‌های خود را به قالی‌شویی ببرید اما اگر می‌خواهید فرش‌های خود را در خانه بشویید از شوینده‌های مخصوص فرش مثل شامپو فرش ها و آب ولرم (آب نباید داغ یا سرد باشد) استفاده نمایید و به خاطر داشته باشید روش شستشوی نامناسب از طول عمر و زیبایی فرش می‌کاهد.

به‌طور کلی برای داشتن فرش‌هایی لطیف و درخشان به‌طور مرتب آنها را در جهات مختلف جاروبرقی بکشید تا مو و گردوغبار را کاملا از آنها بزدایید. می‌توانید هرچند وقت یک‌بار چند قطره سرکه سفید را در یک لیتر آب مخلوط کنید و با پارچه‌ نرم و تمیزی روی فرش خود بکشید (این روش به‌خصوص در از بین بردن لکه‌ها می‌تواند موثر باشد) سپس با پارچه‌ای تر بر روی فرش خود بکشید و آن را در جای مناسبی قرار دهید تا رطوبتش که البته زیاد نیست، خشک شود.

علت زردی فرش

زردی فرش، بوی زننده، زبر شدن فرش و شکستگی آن و… از جمله مواردی است که در صورت شستشوی نادرست یا خشک کردن اشتباه فرش ممکن است در آن ایجاد شود. یکی از مواردی که افراد پس از شستشوی فرش ممکن است با آن مواجه شوند، زردی فرش یا زردی ریشه‌های آن است که بیشتر مربوط به مرحله‌ی بعد از شستن و آماده کردن فرش برای خشک شدن است؛ درواقع اگر آب و آلودگی‌ها درون فرش بمانند و با تی یا پارو کاملا تخلیه نشوند، آب اضافه در فرش می‌ماند و تبدیل به لکه‌هایی زرد یا قهوه‌ای در فرش می‌شود.

نکات پیشگیری

  • وقتی آبکشی فرش تمام و کف‌ها کاملا از آن خارج شد، پس از پهن کردن هرگز نباید رویش دوباره آب بریزید زیرا ریشه‌های فرش زرد می‌شوند.
  • آبی که پس از شستشوی فرش در عمق آن می‌ماند سبب زردی فرش یا ریشه‌هایش خواهد شد ( این آب آلوده است)؛ برای جلوگیری از آن چند بار سرتاسر فرش را در جهت خاب آن پاروکشی کنید تا آب کاملا از میان تاروپودهایش خارج شود؛ ریشه‌های فرش را در خارج کردن آب فراموش نکنید.
  • فرش را به خوبی خشک نمایید تا نم و رطوبتی در آن نماند و دچار زردی نشود.
  • استفاده از شوینده‌های قوی، نامناسب و اسیدی ممکن است فرش شما را به صورت برگشت ناپذیر زرد کنند.
  • وجود گردوغبار و … در فرشی که شسته می‌شود ممکن است آن را زرد کند؛ برای پیشگیری از آن حتما فرش را پیش از شستشو با دقت جاروبرقی بکشید.

یکی از محاسن قالی‌شویی‌ها این است که بعد از شستشوی فرش ها، آنها را در دیگ‌های بزرگی می‌اندازند که با سرعت زیادی می‌چرخند و خشک می‌شوند بنابراین دچار زرد شدگی نخواهند شد.

راهکارهایی برای از بین بردن زردی فرش

هر چند ما نکاتی را برای جلوگیری از زردی فرش عنوان کردیم اما اگر شما پیش از این مقاله فرشتان را شسته‌اید و اکنون با یک فرش زرد یا ریشه‌های زرد مواجه هستید ، با ما در ادامه همراه باشید تا نکاتی از برطرف کردن زردی فرش را بگوییم:

  • بار دیگر فرش را بشویید! بله حق با شماست راهی سخت و حتی دیوانه کننده است اما اگر میزان زیادی از فرش زرد باشد، شاید چاره‌ای ندارید. یا اگر خسته شده‌اید ، این بار به قالی‌شویی بروید!
  • تهیه‌ محلولی از آب، نمک و سرکه: ۶ لیوان آب + ۲ قاشق چای‌خوری نمک + ۲ قاشق غذاخوری سرکه. این فرمول، ساده اما جادویی و کارساز است. تکه پارچه‌ای تمیز و نرم را کاملا در محلول بزنید، فشار دهید تا آبش خارج شود (پارچه فقط باید نم دار باشد) روی بخش‌های زرد بکشید.
  • جایگزین کردن جوش‌شیرین با نمک، می‌تواند محلولی قوی‌تر برای شما بسازد. به‌جای نمک به محلول قبلی ۲ قاشق مرباخوری جوش‌شیرین بزنید؛ اقدامات مرحله‌ قبل را تکرار کنید.
  • استفاده از شامپو فرش ترکیب‌شده با مقدار مناسب آب و کشیدن کف حاصل با اسفنجی نرم بر نقاط زرد فرش و خشک کردن آن، می‌تواند درمانی بر زردی فرش باشد.
  • استفاده از صابون: برای این منظور نقاط زرد را خیس کنید؛ صابون را بر آنها بکشید؛ آبکشی کرده و با حوله یا … خشک نمایید.

اگر هیچ کدام از روش‌ها برای زردی فرش موثر واقع نشد، چاره‌ای جز اینکه فرش خود را به یک قالی‌شویی برسانید، ندارید!

تاریخ ثبت : 1400/03/19
    
 
  نام و نام خانوادگی : *
آدرس ایمیل یا شماره تماس : *
  دیدگاه : *