بازدیدکنندگان گرامی؛ لطفا قبل از ثبت نام در باشگاه مشتریان و خرید محصولات شرکت اکباتان به موارد ذکر شده حتما توجه فرمائید. مشاهده...
فرش مراکشی چیست؟ ویژگی های فرش مراکشی
فرش مراکشی یکی از فرش هایی است که در گذشته توسط گروهی از قبایل بربر آفریقا بافت می شده است. فرش بنی اورین (Beni Ourain rugs) که به مراکشی معروف است در قبیله ای به همین نام بافته می شود. این قبیله در شمال شرقی کوه های اطلس در مراکش زندگی می کنند.

ویژگی های فرش مراکشی چیست؟

فرش مراکشی یکی از فرش هایی است که در گذشته توسط گروهی از قبایل بربر آفریقا بافت می شده است. فرش بنی اورین (Beni Ourain rugs) که به مراکشی معروف است در قبیله ای به همین نام بافته می شود. این قبیله در شمال شرقی کوه های اطلس در مراکش زندگی می کنند. هنر دستی این قبایل همانند ایلات عشایری ایران بافت گلیم فرش و قالیچه است. می توان گفت این فرش قدمت زیادی دارد و تاریخچه آن به سال های دور برمی گردد.

فرش های مراکشی دستباف توسط زنان عشایرنشین بربر بافت می شده است. نخ بکار رفته در بافت این فرش ها پشم گوسفندی است. از این نظر باید گفت فرش مراکشی دستباف کیفیت و طول عمر بسیار بالایی دارد. این فرش ها با رنگ های طبیعی که پشم گوسفندان دارد بافته می شود. به همین خاطر بیشتر با رنگ های سفید، کرم، سیاه، خاکستری و قهوه ای دیده می شود.

در گذشته این فرش ها بیشتر به عنوان روانداز مورد استفاده قرار می گرفتند. لذا بافتی بسیار نرم و لطیف داشتند. طرح فرش های مراکشی بیشتر از نقوش هندسی و ساده و زیگزاگ و الماسی است. این طرح ها به صورت ذهنی بافت می شوند. و می توان گفت که طرح فرش هر قبیله با قبیله دیگر متفاوت است. از این نظر نیز بافت این فرش به قالیچه های دستباف ایرانی شباهت دارد. فرش های مراکشی را با دست و یا با دستگاه می بافند.

خصوصیات فرش مراکشی ماشینی چیست؟

امروزه فرش مراکشی در سرتاسر دنیا طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده است. لذا این امر باعث شده که این طرح به عنوان یک طرح جدید و مدرن در فرش های ماشینی بافته شود. به گونه ای که فرش مراکشی ماشینی یکی از فرش های ماشینی پرطرفدار محسوب می شود. این فرش در دسته فرش فانتزی و مدرن بوده و به عنوان فرش پذیرایی، فرش اتاق کودک، فرش اتاق خواب و فرش آشپزخانه استفاده زیادی می شود. در ادامه ویژگی های فرش ماشینی مراکشی را بیان کرده ایم.

جنس نخ فرش

فرش ها و قالیچه های مراکشی اغلب با الیاف پلی استر مثل پلی اوژن و پلی پروپیلن بافته می شوند. به همین دلیل قیمت خیلی زیادی ندارند. الیاف پلی استر بیشتر در انواع فرش فانتزی و مدرن استفاده می شود. این الیاف در کنار قیمت ارزانی که دارند کیفیت بالایی هم دارند.

این الیاف مزیت بسیار مهمی نسبت به الیاف اکریلیک دارند که بدون پرزدهی بودن است. هیت ست شدن این الیاف باعث می شود بدون پرزدهی و ضد آلرژی باشند. به همین دلیل برای فرش اتاق کودک عالی هستند.

 داشتن رنگ هایی شاد و براق نیز از دیگر ویژگی های فرش های بافته شده با الیاف پلی استر است. نرمی و لطافت بافت نیز در این دسته فرش های ماشینی به خوبی حس می شود. از طرفی نیز باید گفت شستشو و تمیز کردن فرش های با الیاف پلی استر خیلی آسان و بی دردسر است.

شانه و تراکم فرش

شانه فرش یا تراکم فرش نیز یکی از فاکتور هایی است که خریداران فرش توجه زیادی به آن دارند. خیلی از خریداران گمان می کنند هر چه شانه و تراکم فرش بیشتر باشد کیفیت فرش بهتر است. اما همیشه این طور نیست. شانه و تراکم فرش تنها به تعداد گره های موجود در بافت فرش اشاره دارد. پس هر چه شانه و تراکم بیشتر باشد زیبایی فرش بالا می رود. البته این ویژگی مربوط به فرش هایی است که نقش و نگار های ظریف دارد. مانند فرش طرح افشان که در دسته فرش های کلاسیک است.

فرش های مراکشی با طرح هایی بسیار ساده و کم نقش بافته می شوند. از این نظر شانه و تراکم بالا تاثیر زیادی در زیبایی طرح های این فرش نخواهد داشت. بیشتر فرش های فانتزی و مدرن که طرح هایی ساده دارند با شانه و تراکم پایین بافته می شوند. به همین دلیل اغلب فرش 500 شانه یا 700 شانه هستند. تراکم این فرش های نیز بین 1400 تا 2100 متغیر است.

ضخامت و ابعاد فرش

ضخامت فرش های مراکشی یا بنی اورین بستگی به شانه و تراکم آن ها دارد. هر چه شانه و تراکم فرش بیشتر باشد ضخامت بافت نیز کاهش می یابد. از این نظر می توان ضخامت این فرش ها را در دسته های زیر قرار داد.

  • فرش 440 شانه: ضخامت حدود 12 میلی متر

  • فرش 500 شانه: ضخامت حدود 11 میلی متر

  • فرش 700 شانه: ضخامت حدود 10 میلی متر

البته ضخامت فرش به برند تولید کننده نیز وابسته است. ممکن است در برخی از کارخانه ها این فرش با ضخامت حدود 8 میلی متر بافته شود و در برخی با ضخامت بالای 12 میلی متر. به طور کلی قالیچه و فرش مراکشی ضخامت زیادی دارد. از این نظر برای فضا های پر رفت و آمد مناسب است. به همین خاطر فرش راهرو و فرش آشپرخانه با طرح های مراکشی تنوع بسیار زیادی دارند.

در مورد ابعاد نیز می توان گفت فرش مراکشی بیشتر به صورت قالیچه 4 متری یا فرش 6 متری بافته می شود. البته می توان این فرش را در سایز بزرگ تر مثل فرش 12 متری نیز خرید کرد. امروزه بیشتر خانه ها و دکوراسیون ها به سبک مدرن و آپارتمانی طراحی شده است. به همین دلیل فرش های با سایز کوچک مثل قالیچه ها استفاده بیشتری در دکوراسیون دارند.

تاریخ ثبت : 1400/05/07
    
 
  نام و نام خانوادگی : *
آدرس ایمیل یا شماره تماس : *
  دیدگاه : *