بازدیدکنندگان گرامی؛ لطفا قبل از ثبت نام در باشگاه مشتریان و خرید محصولات شرکت اکباتان به موارد ذکر شده حتما توجه فرمائید. مشاهده...
فرش شنل یا فرش بلژیکی چیست؟
با پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی انسان ها، باعث شده است که سبک دکوراسیون و حتی تمام وسایل زندگی آن ها از جمله فرش هم، همزمان با این پیشرفت تغییر کند و به روزتر شود. یکی از مدرن ترین فرش های ماشینی، فرش فانتزی شنل است که برای اولین بار در دنیا کشور بلژیک آن را تولید کرده است.

فرش شنل یا فرش بلژیکی چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی انسان ها، باعث شده است که سبک دکوراسیون و حتی تمام وسایل زندگی آن ها از جمله فرش هم، همزمان با این پیشرفت تغییر کند و به روزتر شود. یکی از مدرن ترین فرش های ماشینی، فرش فانتزی شنل است که برای اولین بار در دنیا کشور بلژیک آن را تولید کرده است. با ورود این نوع فرش ها به بازار ایران استقبال بسیار خوبی صورت گرفت به طوری که تولید کنندگان ایرانی را ترغیب به تولید این نوع فرش ها در کشور کرد. در ایران به فرش بلژیکی (belgian carpets) معروف است. در ادامه این مقاله از فرش اکباتان قصد داریم شما را با ویژگی ها، مزایا و معایب فرش بلژیکی آشنا کنیم.

ویژگی‌های فرش شنل

این مدل، یکی از انواع فرش مدرن محسوب می‌شود. فرش‌های مدرن، برای دکوراسیون‌هایی مناسب هستند که به صورت مینیمال یا با تعداد رنگ‌های کم چیده شده‌اند. برخی از ویژگی‌ها، می‌تواند فرش شنل را از فرش کلاسیک متمایز کند. در ادامه، برخی از مهمترین این ویژگی‌ها را بررسی می‌کنیم.

وزن فرش شنل

یکی از ویژگی‌های بسیار بارز فرش شنل، سبک بودن آن است. این سبکی به حدی است که برای جلوگیری از سر خوردن فرش، در قسمت پشت، از لاتکس استفاده می‌کنند تا به کفپوش بچسبد و نلغزد (لاتکس همان ترمز فرش است).

جنس فرش شنل

در صنعت قالیبافی، استفاده از نخ‌های آکریلیک و پلی‌استر رواج زیادی دارد. در بافت فرش بلژیکی هم معمولا از این مواد استفاده می‌شود. به طور کل، فرش آکریلیک، به دلیل ویژگی‌های خاص خود، امروزه تقاضای زیاد در بازار دارد. با یک گشت و گذار ساده در بازار هم می‌توانید فرش شنل با جنس آکریلیک پیدا کنید.

ابعاد و اندازه‌های فرش شنل

شنل، بیشتر اشاره به طرح به کاررفته در بافت فرش دارد. برای همین، در بازار، می‌توانید این فرش را در انواع و اقسام ابعاد و اندازه‌ها پیدا کنید. مثلا اگر قصد دکوراسیون منزل با فرش بیضی‌شکل دارید، و از طرفی هم طرح فرش بلژیکی مورد پسندتان است، می‌توانید خیلی راحت فرش بیضی بلژیکی خریداری کنید.

طرح فرش شنل

گفتیم که این فرش‌ها، از انواع فرش مدرن محسوب می‌شوند. یکی از ویژگی‌های بارز فرش مدرن، استفاده از طرح‌ها و اشکال هندسی در بافت آن‌ها است. دیگر مثل فرش دستباف کلاسیک،‌ خبری از طرح‌های شلوغ و پر از المان‌های بصری نیست. در بافت فرش بلژیکی، از اشکال هندسی ساده، و حداقل میزان رنگ استفاده می‌شود (معمولا دو رنگ). همچنین طرح‌های برجسته، یکی دیگر از موارد پرطرفدار در بازار فرش است. فرش گل‌برجسته، یکی از انواع فرش بلژیکی است.

فرش شنل

دکوراسیون منزل با فرش شنل

در خانه‌هایی که استفاده از اثاثیه با ظاهر مدرن دیده می‌شود، فرش شنل می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای افزایش جلوه‌ی دکوراسیون باشد. برای دکوراسیون منزل با فرش شنل، باید چند مورد را در نظر بگیرید که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

شلوغی چیدمان در فضا

اگر فضایی دارید که تراکم اثاثیه در آن زیاد است، استفاده از فرش بلژیکی، انتخاب چندان مناسبی نخواهد بود. فرش شنل، با توجه به طرحی که دارد، برای فضاهای خلوت مناسب است. در صورتی که اتاق کوچکی دارید که می‌خواهید کمی بزرگتر به نظر برسد، استفاده از فرش شنل انتخاب خوبی است. با یک چیدمان خلوت و استفاده از این فرش، می‌توانید دلگیری فضا را کاهش دهید.

میزان رفت و آمد

فرش‌های شنل، نسبت به دیگر انواع فرش، بسیار سبک و نازک هستند. برای همین، در صورتی که رفت و آمد زیادی روی آن‌ها انجام شود، احتمال سر خوردن و خرابی فرش بسیار بالا است. استفاده از فرش بلژیکی در فضاهای پر تردد منزل، می‌تواند سرعت پوسیدگی فرش را افزایش دهد.

چیدن اثاثیه کنار فرش شنل

طرح‌های ساده‌ای که در بافت فرش شنل به کار می‌رود، باعث می‌شود تا معمولا تراکم آن کم باشد. از این رو، بافت آن برگشت‌پذیری پایینی دارد. پس قرار دادن اجسام سنگینی، مانند مبلمان، روی فرش بلژیکی، می‌تواند به بافت آن آسیب بزند. در صورتی که از این فرش برای دکوراسیون منزل خود استفاده می‌کنید، بهتر است که آن را در چیدمان‌های خلوت استفاده کنید تا با سایر اثاثیه، تماسی نداشته باشد.

مزایا و معایب خرید فرش شنل

فرش شنل، مانند همه‌ی محصولات موجود در بازار، دارای مزای و معایبی است. در ادامه، برخی از مهمترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

از مزایای فرش شنل می توان به موارد اشاره کرد که عبارت است از:

 - فرش ماشینی شنل از الیاف پلی استر و ویسکوز تولید می شود. ویسکوز، نوعی ابریشم مصنوعی است که از گیاهان سلولزی مانند پنبه و لینن تهیه می شود. به همین دلیل بافتی ظریف و نازک دارند.
 - به علت وزن سبکی که فرش شنل دارد، حمل و نقل و جابجایی آن بسیار راحت است.
 - به علت الیاف به کار رفته در بافت فرش شنل، باعث افزایش ظرافت و زیبایی آن شده است به طوری که رنگ آن در زوایای مختلفی تغییر می کند و سایه روشن جذابی بر روی نقشه فرش ایجاد کرده است.
 - فرش بلژیکی علاوه بر بافت نازک تری که دارد، بسیار نرم و ابریشم گونه است. راه رفتن روی آن حس خیلی خوبی به انسان منتقل می کند.
 - استفاده از این نوع فرش ها برای کسانی که حساسیت های پوستی و ناراحتی های ریوی دارند بسار مفید است زیرا فرش بلژیکی فاقد پرزدهی است.
 - فرش شنل مانند فرش فریز قابلیت شست وشوی بالایی دارد.
 - فرش شنل بر خلاف فرش شگی دارای پرزهایی بسیار کوتاه، نرم و لیطف هستند.

اما در مقابل، برخی از معایبی که این فرش دارد، عبارتند از:

 - فرش بلژکی به دلیل بافت نازک و ضخامت کمی که دارد برای نشستن توصیه نمی شود و از آن به عنوان فرش جلو مبلی استفاده می شود.
 - در برابر فشار و سایش مقاومت بسیار کمی دارد به همین دلیل نباید میزهای سنگین، مبلمان، کمد و… روی آن قرار داده شود.
 - در برابر حرارت و اجسام داغ مانند اتوی داغ مقاوم نیستند و دچار تغییر شکل و حتی سوختگی آن می شود.
 - همانطور که گفته شد فرش بلژیکی از الیاف ویسکوز تولید می شود. این الیاف نسبت به مواد شیمیایی و اسیدی بسیار حساس هستند و باعث تخریب بافت و رنگ فرش می شود.
 - اگر فرش ماشینی بلژیکی در برابر گرد و خاک قرار بگیرد و به موقع تمیز نشود باعث می شود رنگ فرش کدر شود. و درخشندگی روز اول را نداشته باشد.
 - پشت فرش شنل را با یک لایه لاتکس می پوشانند تا سر نخورد، ولی ممکن است به سطح زمین بچسبد و جابجایی آن راحت نباشد.

تاریخ ثبت : 1401/04/07
    
 
  نام و نام خانوادگی : *
آدرس ایمیل یا شماره تماس : *
  دیدگاه : *