بازدیدکنندگان گرامی؛ لطفا قبل از ثبت نام در باشگاه مشتریان و خرید محصولات شرکت اکباتان به موارد ذکر شده حتما توجه فرمائید. مشاهده...
با فرش گران، قشر کمی از بازار را پوشش می‌دهیم
مهرداد زکی پور، رییس هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران: در ترکیه از هر صد دستگاه شاید پنج دستگاه شانه بالا باشد. به دلیل بالا بودن هزینه‌هایی از قبیل انرژی، هزینه تولید و کارگری، نمی‌توانند با ماشین شانه بالا به بهره وری بالا و سود برسند. در واقع ترکیه با میزان تولید بالا، سود کمتر را میخواهند اما ما در ایران تولید کمتر و سود بالا در واحد تولید می‌خواهیم.

با فرش گران، قشر کمی از بازار را پوشش می‌دهیم

مهرداد زکی پور، رییس هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران: در ترکیه از هر صد دستگاه شاید پنج دستگاه شانه بالا باشد. به دلیل بالا بودن هزینه‌هایی از قبیل انرژی، هزینه تولید و کارگری، نمی‌توانند با ماشین شانه بالا به بهره وری بالا و سود برسند. در واقع ترکیه با میزان تولید بالا، سود کمتر را میخواهند اما ما در ایران تولید کمتر و سود بالا در واحد تولید می‌خواهیم. آن‌ها طیف بیشتر، بازار بیشتر، پرسنل بیشتر و صنایع بیشتری را درگیر خود می‌کنند و ما کمتر و تفاوت ما با ترک‌ها این است.

ما اگر بتوانیم مقداری توجهمان را به متوسط نه پایین از نظر شانه و تراکم بیشتر کنیم و تولیدمان را از نظر زمانی افزایش دهیم، اقشار بیشتری را در بازار صادراتی می‌توانیم جذب کنیم. کسانی که فرش ماشینی گران قیمت می‌خرند در بازارهای مختلف یک مارجین کوچک جامعه هستند. در بازار ترکمنستان، ازبکستان و روسیه قشر کمی را پوشش می‌دهیم چون فرش‌ها گران است.

فرش فانتزی تولید می‌کنند رول فرش فانتزی را هم گران درمی‌آورند. فانتزی را هم به 1200 و 1500 شانه تولید می‌کنند. فرش فانتزی که نقشه گرافیکی است باید ارزان باشد که تولید زیاد داشته باشد. فرش پلی استر چرا باید 20 دلار باشد در حالیکه ترکیه ده دلار می‌دهد؟

ما گیر بازار داخلی خودمان هستیم چون بهترین فرش دستباف جهان را داشتیم و فرهنگ تولیدمان از آن می‌آید. این که تغییر بدهیم را ریسک می‌بینیم و می‌گوییم خرید ماشین 1500 تضمینی است ولی تضمین به معنای توسعه نیست. اگر ماشین 400 شانه بخرم هر شش ماه باید نقشه عوض کنم و این را نمی‌پذیریم که اگر روتین ما شود، سود آن هم در می‌آید.

مشتری از استرالیا داشتم که وینتیج می‌خواست، در غرفه‌ها وقتی دید گفت چطور وینتیج را هشت رنگ نقشه تبریز می‌بافند؟ چون در ایران و چند کشور عربی خریدار دارد، نمیتوانی آن را به کسی که وینتیج شناس است بفروشی!

هرچیزی باید جای خودش باشد. 1500 را با نقشه ارزان نبافیم. وینتیج نقشه ارزان است. در وینیتج نمی‌توانی هشت تفاوت رنگ داشته باشی. وینیتج دو سه رنگ نزدیک به هم دارد.

تاریخ ثبت : 1402/12/15
    
 
  نام و نام خانوادگی : *
آدرس ایمیل یا شماره تماس : *
  دیدگاه : *