بازدیدکنندگان گرامی؛ لطفا قبل از ثبت نام در باشگاه مشتریان و خرید محصولات شرکت اکباتان به موارد ذکر شده حتما توجه فرمائید. مشاهده...
هرآنچه که در مورد ترمز فرش باید بدانید!
یکی از بهترین و پر طرفدار ترین راه های فیکس کردن فرش استفاده از ترمز فرش و یا چسب ترمز فرش است. ترمز فرش بر چهار گوشه پشت فرش می چسبد اما قابل جدا شدن نیز هست. ترمز فرش محصولی لاستیکی و سیلیکونی است.

هرآنچه که در مورد ترمز فرش باید بدانید!

ترمز فرش چیست؟

برای خانه هایی با پوشش سرامیک، سنگ، پارکت یا لمینیت سر خوردن و یا لیز خوردن فرش اتفاقی عادی است. این اتفاق با اینکه همیشه رخ می دهد اما خوشایند نیست و مشکلی است که باید رفع شود. سر خوردن فرش، جابجا شدن و حتی جمع شدن فرش اتفاقی است که با هر بار راه رفتن بر روی فرش پیش می آید. اگر کودک در خانه داشته باشید و این کودک مدام در حال دویدن به این طرف و آن طرف باشد، سر خوردن و تکان خوردن فرش خطر آفرین هم می شود. بنابراین باید به فکر راه حلی برای جلوگیری و رفع این مشکل باشید. برای از بین بردن این اتفاق راه هایی وجود دارد که فرش اکباتان در ادامه بیان می کند.

چه دلایلی باعث سر خوردن فرش می شوند؟

عموما در هنگام بافت فرش و در واقع پس از اتمام بافندگی دور فرش را نوارهای چرمی می دوزند تا این نوارها با چسبیدن به زمین از لیز خوردن فرش جلوگیری کند. اگر این نوارهای چرمی دوخته نشوند و یا قدرت کافی برای نگه داشتن فرش بر روی زمین را نداشته باشند، با هر قدم که بر روی فرش بر می دارید باعث جابجا شدن و چین خوردن آن می شوید. عامل دیگر برای این اتفاق جنس نخ های به کار برده شده در فرش است. فرش های پشمی که عموما سنگین تر از دیگر فرش ها هستند کمتر بر روی زمین تکان می خورند. اما فرش های نازک تر و مخصوصا فرش هایی که نخ ابریشم در آنها به کار رفته است، بارها و بارها دچار این مشکل می شوند و شما در طول روز زمان زیادی را باید صرف مرتب کردن و فیکس کردن فرش سر جایش باشید.

روش های جلوگیری از سر خوردن فرش بر روی زمین

۵ راه اصلی برای جلوگیری از سر خوردن و یا لیز خوردن فرش وجود دارد:

 - استفاده از ترمز فرش یا همان چسب ترمز
 - استفاده از چسب حرارتی
 - پد لغزش گیر
 - لایه های مخصوص و آسترهای اسفنجی و یا شبکه های توری
 - قرار دادن وسایل سنگین بر روی فرش

ترمز فرش چیست؟

یکی از بهترین و پر طرفدار ترین راه های فیکس کردن فرش استفاده از ترمز فرش و یا چسب ترمز فرش است. ترمز فرش بر چهار گوشه پشت فرش می چسبد اما قابل جدا شدن نیز هست. ترمز فرش محصولی لاستیکی و سیلیکونی است. لاستیک های سیلیکونی حالت ژله ای و چسبناک دارند. به همین دلیل نسبت به حرکت بر روی سرامیک و دیگر پوشش ها مقاومت خوبی دارند. این قطعه لاستیکی به شکل مثلث و در ابعاد کوچک ساخته می شود و در بسته های چهار تایی در بازار موجود است. قیمت این ترمز فرش ها بسیار پایین است و به راحتی می توان آن را تهیه کرد.

نوع دیگری از ترمز فرش، صفحه های مستطیل شکلی هستند که پس از قرار دادن فرش در جای مناسب خود، برچسب ترمز فرش را جدا نموده و آن را بین فرش و سرامیک قرار می دهید. این نوع ترمز فرش را باید به صورت طولی و در جهت حرکت فرش چسباند. از ترمز چسب علاوه بر چسباندن فرش و جلوگیری از حرکت آن بر روی سرامیک، برای چسباندن موکت و پادری و همچنین چسباندن قاب و تزیینات دیواری می توان استفاده کرد. با چسباندن ترمز فرش می توانید به راحتی بر روی فرش راه بروید و آن را جارو برقی بکشید. همچنین موقع راه رفتن، بلند شدن گوشه های فرش باعث زمین خوردن تان نمی شود.

ترمز فرش

طریقه نصب ترمز فرش

برای شروع کار ابتدا توسط یک پارچه نمناک، سطح زمین و همینطور قسمت زیرین فرش را تمیز کنید تا هیچ گرد و خاک و آلودگی وجود نداشته باشد. سپس مدتی صبر کنید تا محل های تمیز شده کاملا خشک شوند. وجود نم و رطوبت کارکرد چسب را مختل می کند. هر طرف ترمز فرش شکل مخصوص خودش را دارد. به این ترتیب که یک طرف ساده و طرف دیگر بافتی زبر و متخلخل دارد ولی هر دو طرف چسبناک هستند. در ادامه پوشش پلاستیکی یا برچسب های ترمز فرش را از روی آن جدا و قسمت زبر را به گوشه پشت فرش بچسبانید. از چسبیدن ترمز فرش به خود فرش اطمینان حاصل کنید. سپس فرش را به آرامی بر روی زمین بگذارید و فشار دهید تا ترمز به فرش و زمین بچسبد.

ترمز فرش را از کجا تهیه کنیم؟

ترمز فرش را علاوه بر فروشگاه های اینترنتی از فروشگاه های فروش مواد پلاستیکی و یا فرش فروشی ها می توان تهیه کرد. بهتر است برای خرید ترمز فرش از برندهای معتبر خریداری کنید تا هم دوام بیشتر داشته باشند و هم کارایی خوبی از خود نشان دهند.

بهترین نوع ترمز فرش کدام است؟

همانطور که گفته شد ترمز فرش دارای شکل های مختلفی است. انواع مثلثی، مستطیلی و دایره ای که برای فرش های مختلف کاربرد دارند. تعداد و نحوه قرار گیری آنها بر پشت فرش بسته به ابعاد و وزن فرش شما متغیر است. مثلا برای فرش ها و قالیچه های گرد بهتر است تعدادی ترمز فرش را با فاصله های ۱۵ سانتی متری از هم بچسبانید تا فرش یا قالیچه گرد تحت هیچ شرایطی تکان نخورد. همینطور در فرش های مستطیلی شکل بزرگ شاید نیاز باشد در هر ضلع فرش چندین ترمز فرش قرار داده شود.

کاربرد های دیگر ترمز فرش

از ترمز فرش برای ثابت نگه داشتن رو فرشی، قالیچه و گلیم و همینطور قاب و تزیینات دیواری هم می توان استفاده کرد. همچنین برای نصب موکت بر روی راه پله از این محصول در کنار بست های پلاستیکی و فلزی استفاده می کنند. هنگام جابجایی فرش و یا برداشتن آن، ترمز فرش هیچ ردی بر روی زمین از خود باقی نمی گذارد و هیچ گونه آسیبی برای بافت فرش و همینطور سطح زمین ایجاد نخواهد کرد. استفاده از آن برای ثابت نگه داشتن فرش اتاق کودک بسیار توصیه می شود.

چطور خودمان در خانه ترمز فرش درست کنیم؟

اگر به هر دلیلی قادر به تهیه ترمز فرش نبودید می توانید به راحتی در خانه چیزی شبیه به ترمز فرش درست کنید که برای فرش های کوچک و نازک کارایی خوبی هم دارد. برای این کار کافیست در خانه چسب حرارتی داشته باشید. فرش را به پشت برگردانید، چسب حرارتی را کاملا گرم کرده و آماده به کار کنید. سپس بر روی نوار پشت فرش با فاصله های کم نقطه های چسبی ایجاد نمایید. پس از اتمام کار صبر کنید تا چسب ها کاملا خشک شوند و پس از آن فرش را برگردانید و بر روی زمین پهن کنید. این چسب ها به فرش اجازه حرکت نمی دهند. اما در این کار یک نکته مهم وجود دارد. اگر فرش شما از جنس ابریشم مصنوعی و یا نخ های پلی استر هستند احتمال آسیب خوردن با چسب حرارتی وجود دارد. استفاده از این روش برای فرش هایی با نخ صد در صد اکریلیک کاربرد خوبی دارد.

وسایل دیگر جلوگیری کننده از لغزش فرش

همانطور که اشاره شد روش های دیگری هم برای این کار وجود دارد. استفاده از لایه های مخصوص اسفنجی و یا لایه های نازکی از جنس پی وی سی بر پشت فرش و قرار دادن پد های فومی یا لاستیکی بین فرش و سرامیک از دیگر راه های رفع مشکل سر خوردن فرش هستند.

تاریخ ثبت : 1401/07/12
    
 
  نام و نام خانوادگی : *
آدرس ایمیل یا شماره تماس : *
  دیدگاه : *