بازدیدکنندگان گرامی؛ لطفا قبل از ثبت نام در باشگاه مشتریان و خرید محصولات شرکت اکباتان به موارد ذکر شده حتما توجه فرمائید. مشاهده...
۱۰ اشتباه رایج در دکوراسیون داخلی که نباید انجام داد
چیدمان درست لوازم منزل علاوه بر ظاهر شیک و زیبای آن باعث ایجاد حس راحتی و رضایت بخش در شما می­ شود. زندگی کردن در خانه ای که همیشه آرزوی آن را داشته اید با رعایت کردن و نحوه چیدن وسایل منزل به واقعیت می پیوندد!

۱۰ اشتباه رایج در دکوراسیون داخلی که نباید انجام داد

چیدمان درست لوازم منزل علاوه بر ظاهر شیک و زیبای آن باعث ایجاد حس راحتی و رضایت بخش در شما می­ شود. زندگی کردن در خانه ای که همیشه آرزوی آن را داشته اید با رعایت کردن و نحوه چیدن وسایل منزل به واقعیت می پیوندد! فرقی نمی­ کند خانه ای بزرگ دارید یا کوچک، تعداد اتاق خواب­ های تان چقدر است، خانه ­تان چند طبقه و به چه سبکی چیده شده است، در هر صورت آشنایی با اصول چیدمان و همچنین اشتباهات رایج در چیدمان دکوراسیون منزل و رعایت آن ها باعث می شود خانه ایده­ آل خود را داشته باشید. در ادامه برخی از اشتباهات رایج در دکوراسیون منزل را باهم مرور می‌کنیم.

۱۰ اشتباه رایج در دکوراسیون داخلی که نباید انجام داد

قرار دادن تمام لوازم مورد علاقه در معرض دید

برای شروع لطفا تمام لوازم و اکسسوری های تزئینی و مورد علاقه خود را در معرض دید قرار ندهید!

ممکن است شما هم علاقه زیادی به وسایل عتیقه و المان‌های دکوراتیو داشته باشید. به همین دلیل بهترین مکان برای نگهداری از آن‌ها را در فضای پذیرایی و در معرض دید همه میدانید. اما موضوع این است که با انجام این کار نمایی بسیار شلوغ و نامرتب از خانه خود به نمایش می‌گذارید. علاوه بر آن نمای خانه بیشتر از آنکه زیبایی  و جذابیت داشته باشد، شبیه به یک موزه خواهد بود و میهمانان اجازه دست زدن به هیچ‌چیز ندارند!

انتخاب کاغذ دیواری نامناسب

دومین اشتباهی که به‌سرعت خانه را تغییر می‌دهد، انتخاب کاغذدیواری نامناسب است. مجموعه گسترده‌ای از انواع کاغذدیواری در بازار وجود دارد و ممکن است در انتخاب گزینه مناسب دچار اشتباه شوید. اما برای فرار از این موضوع در گام اول نکاهی به رنگ‌های غالب در فضا بیاندازید و رنگی کاغذدیواری را بر اساس آن انتخاب کنید. به‌طور مثال اگر فضای خانه دارای رنگی در تناژ کرمی و قهوه‌ای است، می‌تواند از یک کاغذدیواری با رنگ‌های طلایی، کرمی و قهوه‌ای استفاده کنید.

انتخاب کاغذ دیواری نامناسب

نکته مهم دیگر اینکه برای پشت تلویزیون به سراغ پوسترهایی با طرح‌ها و رنگ‌های پیچیده و شلوغ نروید. فضای پشت تلویزیون باید کاملا خلوت باشد تا تمرکز را از دیدن تلویزیون دور نکند. همچنین درصورتی‌که سبک کلی خانه در سبک کلاسیک است، انتخاب کاغذدیواری‌هایی در طرح داماسک گزینه خوبی است. اما برای فضای مدرن به سراغ طرح‌های فانتزی و مدرن با رنگ‌های خنثی بروید.

تمرکز بر فضای داخلی خونه و فراموش کردن محیط اطراف

اگرچه توجه به دکوراسیون فضای داخلی خانه در زیبایی آن تاثیر زیادی دارد، اما به این معنا نیست که از محیط خارجی آن غافل باشید. ممکن است شما در یک آپارتمان زندگی کنید و فضای خارجی خانه شما، محدوده درب ورودی واحد آپارتمانی باشد. همچنین درصورتی‌که در یک خانه ویلایی ساکن هستید، باید توجه بیشتری به محیط خارجی خانه داشته باشید.

در هر دو صورت سعی کنید از المان‌های تزئینی به میزان محدود استفاده کنید. اما درعین‌حال کاربرد گیاهان طبیعی تاثیر خوبی در زیباتر نشان دادن فضا دارد. همچنین نظافت مداوم و سادگی و خودداری از شلوغ کردن محیط خارجی، روش‌های ساده‌ای هستند که به‌خوبی می‌توانند نمای بیرونی خانه را زیبا نشان دهند.

استفاده از تمام لوازم در کنار یکدیگر

اشتباه عجیب دیگر این است که تمام وسایل و المان‌های کاربردی و تزئینی را در کنار هم قرار دهید. شاید به نظر شما این کار عیبی نداشته باشد، اما بهتر است بدانید که استفاده از تمام لوازم در کنار هم نمای یک فروشگاه را در ذهن مخاطبان تداعی می‌کند. بنابراین خانه شما با وسایل چیده شده در کنار هم بیشتر از اینکه به خانه شبیه باشد، فروشگاه لوازم خانگی و مبلمان را نشان می‌دهد!

به‌طور مثال ممکن است در فضای پذیرایی مبلمان راحتی را با فاصله کمی از مبلمان کلاسیک چیده باشید. همچنین در فاصله کمتری میز غذاخوری قرار گرفته باشد. اولین موضوع این است که تردد در این فضا راحت نیست و نمایی شلوغ به نمایش می‌گذارد. علاوه بر آن دلیلی وجود ندارد که در یک اتاق پذیرایی کوچک، دو دست مبلمان داشته باشید و میز ناهارخوری بزرگی در کنار آن قرار دهید.

بهتر است هوشمندانه انتخاب کنید. به‌طور مثال یک دست مبلمان کلاسیک یا راحتی بخرید و میز ناهارخوری کوچکی در آشپزخانه قرار دهید. فراموش نکنید که مهم‌ترین فاکتور در تغییر دکوراسیون و چیدمان منزل، ایجاد راحتی و آسایش برای افراد خانواده و میهمانان است.

ایجاد فضایی هنری در ورودی خانه

آپارتمان‌هایی که ورودی آن‌ها به‌صورت راهرو طراحی شده، نیاز به چیدمان دکوراسیونی مناسب برای این فضا دارند. به‌صورت کلی راهروها کاربرد زیادی در دکوراسیون ندارند؛ اما شما می‌توانید در ورودی خانه برای قرار دادن لباس‌ها، چتر، کلیدها، جاکفشی و مواردی ازاین‌دست استفاده کنید. همین کاربرد به ظاهر ساده برای این قسمت از خانه کافی است و نیازی به استفاده از المان‌های تزئینی زیاد و شلوغ ندارید. بهتر است این فضا کاربردی باشد تا اینکه آن را با وسایل دکوراتیو پرکنید.

تصور کنید که میهمانان در هنگام ورود به خانه با حجم گسترده‌ای از وسایل تزئینی مختلف روبرو می‌شوند و نمی‌توانند به‌درستی تصمیم بگیرند که کفش و پالتو خود را کجا بگذارند! علاوه بر آن در چنین موقعیتی تلاش شما برای خرید لوازم و اکسسوری‌های تزئینی بی‌نتیجه خواهد بود و زیبایی چندانی ندارد.

مبلمان کلاسیک یا راحتی؟

انتخاب شکل و طرح مبلمان قبل از هر چیز به سلیقه و علاقه‌های شما بستگی دارد. اما در کنار آن باید به ابعاد فضایی که در اختیار دارید، توجه کنید. اگر اتاق پذیرایی متراژ کمی دارد، فقط یکی از مبلمان را انتخاب کنید و از قرار دادن دو دست بلمان بپرهیزید.

درعین‌حال ممکن است بین خرید مبلمان راحتی و کلاسیک مردد باشید. حقیقت این است که مبلمان کلاسیک با لبه‌های پرحجم و منبت‌کاری شده خود، ظاهر زیبایی دارند؛ اما به این معنا نیست که برای هر خانه‌ای مناسب هستند. علاوه بر آن شما ظاهر عالی را ترجیح می‌دهید و یا اینکه به دنبال راحتی بیشتر در خانه هستید؟

پاسخ دادن به این سوالات به‌خوبی می‌تواند شما را در انتخاب گزینه مناسب و بهتر راهنمایی کند. اما شاید بهتر باشد برای یک عصر تابستانه که از محل کار به خانه می‌آیید، روی مبلمانی استراحت کنید که آرامش بیشتری به شما هدیه کند تا آنکه ظاهر زیبا و فاخری داشته باشد. برای هماهنگی انواع مبلمان کلاسیک با فرش کلاسیک انتخاب بسیار مناسبی است.

ابعاد مبلمان در دکوراسیون

نکته مهم بعدی برای تغییر دکوراسیونی هوشمندانه، انتخاب مبلمانی با ابعاد مناسب فضا است. بهتر است قبل از رفتن به فروشگاه نگاهی به ابعاد خانه بیاندازید و مبلمانی انتخاب کنید که با اندازه فضای پذیرایی تناسب داشته باشد. به‌صورت کلی مبلمان بزرگ و کاناپه‌های پرحجم یا مبلمان کلاسیک حجیم گزینه خوبی برای اتاق کوچک نیستند. در چنین فضایی نیاز به استفاده از مبلمان بزرگ یا ست کامل ندارید. شاید یک مبل دونفره در کنار دو صندلی برای این فضا کافی باشد.

موضوع مهم دیگر این است که در چیدمان دکوراسیون مبلمان هم باید دقت داشته باشید. قصد شما از خرید مبلمان بیشتر از جنبه زیبایی آن، کاربردی بودن مبلمان در هنگام پذیرایی از میهمانان است. به همین دلیل بهتر است برای فضایی کوچک مبلمان راحتی ال انتخاب کنید تا میهمانان به‌راحتی بتوانند از آن استفاده کنند  و محدودیتی نداشته باشند.

از رنگ‌های جدید نترسید!

ممکن است دکوراسیون خانه شما فقط در چند رنگ محدود خلاصه شده باشد و رنگ‌های متضادی در آن دیده نشود. بهتر است از اضافه کردن رنگ‌های جدید به خانه نترسید و خانه را از یکنواختی خارج کنید. اگرچه رنگ‌های خنثی و شبیه به هم باعث هارمونی در تناژ رنگی فضا می‌شود؛ اما گاهی اوقات اضافه کردن رنگ‌های متضاد و جدید باعث می‌شود که یک نقطه کانونی جدید در خانه ایجاد کند و توجه همه را به سمت خاصی جلب کنید. به همین دلیل با همین ترفند می‌توانید یک وسیله تزئینی زیبا با رنگی متضاد را به دکور اضافه کنید و توجه همه را به سمت آن جلب نمایید.

نصب اشتباه تابلوها

شاید تمام توجه خودتان را به وسایل بزرگ مانند مبلمان یا میز ناهارخوری معطوف کرده باشید و از دیوارها غافل باشید. اما دیوارها هم به همان اندازه  می‌توانند تاثیر مثبت یا منفی در نمای کلی دکوراسیون داشته باشند. انتخاب کاغذدیواری یا تابلوهای نامناسب به‌سرعت می‌تواند توجه همه را به سمت خود جلب کند.

نصب اشتباه تابلوها

به‌طور مثال یکی از اشتباهات رایج، نصب تابلوها در ارتفاع بسیار بالا است. اما بهترین گزینه این است که تابلوها حدود ۱متر و نیم از زمین فاصله داشته باشند. علاوه بر آن اگر دیواری با ابعاد بزرگ دارید، حتما تابلوهایی برای نصب روی آن انتخاب کنید که با اندازه دیوار همخوانی داشته باشد. بنابراین تابلوهای خیلی کوچک گزینه خوبی در این شرایط نیست.

نورپردازی نامناسب

نکته پایانی نورپردازی کم و نامناسب در فضای خانه است. اهمیت ندادن به روشنایی منزل باعث می‌شود که المان‌های تزئینی به‌خوبی دیده نشوند و زیبایی چندانی نداشته باشند. برای فرار از این مشکل می‌توانید در فضای پذیرایی چند آباژور زیبا به کار ببرید که در کنار نمای دکوراتیو، نور بیشتری به محیط هدیه کنند. همچنین برای استفاده از نور طبیعی در طول روز می‌توانید پرده‌هایی نصب کنید که از متریال سبک مانند حریر باشد تا نور به‌خوبی عبور کند.

نورپردازی نامناسب

 

کلام آخر

رعایت هریک از اشتباهات رایج در چیدمان دکوراسیون منزل ذکر شد به شما برای داشتن محیطی آرام و لذت بخش جهت استراحت و زندگی کمک می ­کند. بهتر است در این سیر از اصول چیدمان و فنگشویی نیز بهره بگیرید تا انرژی مثبت و احساس بهتری در محیط داشته باشید.

فراموش نکنید که در کنار تمامی موارد ذکر شده داشتن نظم و مرتب بوده خانه نیز بر زیبایی دکوراسیون آن کمک شایانی می ­کند. خانه شما هرچقدر هم اصولی چیده شده باشد اگر مرتب نباشد به چشم نخواهد آمد.

تاریخ ثبت : 1401/09/16
    
 
  نام و نام خانوادگی : *
آدرس ایمیل یا شماره تماس : *
  دیدگاه : *