بازدیدکنندگان گرامی؛ لطفا قبل از ثبت نام در باشگاه مشتریان و خرید محصولات شرکت اکباتان به موارد ذکر شده حتما توجه فرمائید. مشاهده...
منظور از چرم دوزی فرش چیست؟ | مزایای چرم دوزی فرش دستباف و ماشینی
چرم دوزی فرش به دوخت نوار چرمی در حاشیه ی فرش ها گفته می شود. نوار چرم ها اغلب دارای عرض 3 تا 6 سانتی متری هستند و جنس آن ها عمدتا از انواع چرم های مصنوعی مثل انواع پلاستیک و فوم است.

منظور از چرم دوزی فرش چیست؟ | مزایای چرم دوزی فرش دستباف و ماشینی

چرم دوزی فرش به دوخت نوار چرمی در حاشیه ی فرش ها گفته می شود. نوار چرم ها اغلب دارای عرض 3 تا 6 سانتی متری هستند و جنس آن ها عمدتا از انواع چرم های مصنوعی مثل انواع پلاستیک و فوم است.

یکی از نکات مهمی که لازم است در خصوص چرم دوزی به آن اشاره کنیم این است که که برخلاف تصور بسیاری از افراد، چرم دوزی فرش یک اقدام تجملاتی نیست. البته شاید بسیاری به خاطر جنبه ی زیبایی آن این کار را انجام می دهند اما دلیل اصلی چرم دوزی فرش افزایش استحکام، جلوگیری از پوسیدگی و ایجاد استحکاک (مانند ترمز فرش)، جلوگیری از کش آمدن فرش هنگام شستشو، برجسته کردن قسمت های ریشه و جلوگیری از لوله شدن آن است. 

البته خوب است که بدانید بسیاری از فرش ها در هنگام خرید دارای حاشیه ی چرم دوزی هستند. علت چرم دوزی این فرش ها پنهان کردن آثار جای میخ اتصال فرش به دستگاه و جای سوزن کاری آن است. در نظر داشته باشید بسیاری از این چرم های مصنوعی به مرور زمان کهنه و پوسیده می شوند؛ بنابراین لازم است هر چند سال یکبار این چرم ها را با چرم های جدید جایگزین کنید.

انواع نوار چرمی

نوار های چرمی، به صورت کلی برای چرم دوزی لبه ها ی فرش های ماشینی و دستباف، و حتی قالیچه ها و گلیم ها، به دو دسته تقسیم می شوند:

- نوار های چرمی طبیعی
- نوار های چرمی مصنوعی


از نوار چرم طبیعی، در فرش های دستباف آنتیک، و از نوار چرم مصنوعی در فرش کلاسیک ماشینی و دستباف استفاده می کنند. که این امر به افزایش طول عمر فرش ها کمک می کند، و همچنین از سر خوردن آن روی زمین جلوگیری می کند.

مزایای چرم دوزی فرش

چرم دوزی فرش های ماشینی و دستباف، مزایا و فواید بسیاری را شامل می شوند. از جمله برجسته ترین این مزایا و مواهب می توان موارد زیر را نام برد.

چرم دوزی فرش، جلو گیری از آسیب رسیدن به فرش

با توجه به اینکه لبه ها و ریشه های فرش بیشتر در معرض آسیب رسیدن قرار می گیرند، لذا چرم دوزی لبه ها و ریشه های فرش می تواند، از میزان صدمات وارد شده به این نواحی فرش و در نهایت پارگی و خراب شدن فرش ها بکاهد.

 چرم دوزی فرش، جلوگیری از سر خوردن فرش

از آنجایی که امروزه در کف سازی اکثر خانه ها و ساختمان ها از انواع سرامیک ها و سنگ های سیقل یافته و صاف استفاده می شود، چرم دوزی بسیار می تواند از سرخوردن فرش روی این سطوح جلوگیری کند؛ وشرایطی را فراهم کند تا فرش ها روی زمین ثابت بمانند.

چرم دوزی فرش، رفع مشکلات ظاهری درفرش دستباف

بسیاری از فرش های دستباف به لحاظ ظاهری دچار کجی در بافت و ناهماهنگی در لبه های فرش هستند.

این امر باعث کاهش شدید کیفیت و به دنبال آن افت شدید قیمت این محصول می شود.

لذا برای حل این مسئله می توان به سراغ چرم دوزی رفته و از این روش کمک گرفت. زیرا چرم دوزی باعث صاف و مرتب شدن لبه های فرش دستباف می شود و با نظمی که در فرش ایجاد می کند، به آن زیبایی می بخشد.

چرم دوزی فرش، تاثیر در قیمت فرش

چرم دوزی به لحاظ ایجاد استحکام و بالا بردن مقاومت انواع فرش در برابر صدمات و آسیب ها باعث افزایش طول عمر آن و همچنین افزایش ارزش مادی فرش ها می شود. که البته این افزایش قیمت ها در فرش های دستباف بسیار مشهود تر است.

قیمت چرم دوزی فرش

قیمت چرم دوزی در فرش ها، تحت تاثیر عوامل گوناگونی متغیر است. از جمله مواردی که روی قیمت چرم دوزی فرش تاثیرمی گذارد، به موارد زیر می توان اشاره کرد:

 - تعداد فرش، اندازه ی فرش، نوع چرم مصرفی و نوع فرش که از همه مهمتر است.

 - در صورتی که فرش، دستباف باشد، دقت و ظرافت بیشتری را برای چرم دوزی نیاز خواهد داشت. همچنین بطور خاص اگر چرم دوزی برای فرش عتیقه انجام شود، به میزان افزایش قیمت فرش ، به علت حساسیت و دقت زیادی که چرم دوزی این کار نیاز دارد، قیمت کار آن بالا می رود.

زمان تعویض نوار چرمی

نوار های چرمی که در ریشه و لبه های فرش ها استفاده می شوند اکثرا از جنس چرم مصنوعی هستند، که بر اثر گذشت زمان، و تحت تاثیر شستشوهای مکرر، ممکن است کیفیت خود را از دست بدهند، و شل و نرم و کهنه شوند. از این رو در زمانی که دیگر کارایی لازم را نداشته باشند، قابل تعویض هستند.

چرم دوزی فرش، کار زینتی یا ضروری

در گذشته، از چرم دوزی فقط برای فرش های آنتیک و صادراتی استفاده می شد، اما در گذر زمان تولید کنندگان، متوجه این امر شدند که، در صورت انجام چرم دوزی بر روی کالای خود، می توانند با در نظر گرفتن هزینه ی اندک، از تحمیل هزینه های گزاف جهت مرمت و تعمیر فرش های خود پیشگیری کنند.

به دلیل آسیب پذیر بودن فرش ها، در هنگام جابه جایی فرش هاف از کارخانه تا مراکز خرید، و صدماتی از قبیل، پارگی و تا خوردگی ، لذا چرم دوزی یک کار زینتی و لوکس نیست و امری ضروری به جهت حفظ ارزش و کیفیت فرش هایی است، که البته قیمت کمی هم ندارند.

تاریخ ثبت : 1402/03/03
    
 
  نام و نام خانوادگی : *
آدرس ایمیل یا شماره تماس : *
  دیدگاه : *